Nieuws Mei 2014

Halilović: “Jo parlo una mica de Català”

Het gerucht hing al sinds eind maart in de lucht, maar vandaag heeft FC Barcelona de komst bevestigd van Alen Halilović.
Het 17-jarige Kroatische toptalent komt over van Dinamo Zagreb en heeft maandag een contract getekend van vijf seizoenen tot de zomer van 2019, meldt Barça op de clubwebsite. Met de transfer is een bedrag van 2,2 miljoen gemoeid. Dat bedrag zal stijgen wanneer Halilović binnen de in het contract opgenomen termijn een speler wordt van het eerste elftal.

De Catalaanse club en Dinamo bereikte 27 maart jl. het akkoord. Op 18 juni sluit de aanvallende middenvelder aan bij de selectie van Eusebio Sacristán. Halilović sprak na de contract ondertekening kort met BarçaTV (video) en vertelde eerst in het Engels: “Dit is een belangrijke dag. Ik ben heel erg blij. Het is moeilijk in woorden uit te drukken hoe ik me voel. Als kind was ik al fan van FC Barcelona. Het is een eer om voor deze club te spelen.” De jonge Kroaat is bekend met de prestaties van zijn nieuwe team: “Ik heb dit seizoen naar wedstrijden van Barça B gekeken. Ze zijn erg goed ondanks hun jonge leeftijd.” Vervolgens verraste Alen de verslaggever van BarçaTV door in het Catalaans af te sluiten: “In spreek een klein beetje Catalaans. Ik ben heel erg blij dat ik de kans krijg om voor de grootste club van de wereld te spelen. Een groet aan alle Barça-fans en visca el Barça!”

Alen Halilović komt uit de jeugdopleiding van Dinamo Zagreb en heeft al diverse records op zijn naam staan ‘Als jongste speler ooit’. Op 27 september 2012 debuteerde hij in de competitie tegen Hajduk Split. Eén week later scoorde hij als invaller de 4-1 tegen Slaven Belupo. Daarmee werd hij de jongste doelpuntenmaker ooit in de Kroatische voetbalcompetitie en van de club. Hij was toen 16 jaar en 112 dagen oud. Op 24 oktober 2012 viel hij in de Champions League-wedstrijd tegen PSG in blessuretijd in voor Mateo Kovačić. Daarmee werd hij de jongste speler die ooit actief was in de Champions League. En tot slot trad Halilović op 10 juni 2013 al aan voor de Kroatische nationale ploeg, in een vriendschappelijke wedstrijd tegen Portugal. Daarmee werd hij de jongste speler ooit die voor Kroatië aantrad.