Nieuws Oktober 2012

Het Riazor, waar Tito debuteerde in topvoetbal

Zaterdagavond reist Tito Vilanova met zijn ploeg naar La Coruña voor de wedstrijd tegen Deportivo. Voor de coach van FC Barcelona is het de plek waar hij twintig jaar geleden zijn debuut in het topvoetbal maakte, toen hij uitkwam voor het gepromoveerde Celta Vigo.

Op 6 september 1992 debuteerde Vilanova in de Spaanse eerste divisie in de openingswedstrijd van het seizoen tegen Deportivo, ook wel de Galicische derby genoemd. Tito moest de eerste helft uitzitten op de bank, maar coach Chechu Rojo bracht hem na rust het veld in voor Mandiá. Tito kijkt waarschijnlijk met gemengde gevoelens terug op zijn debuut, want de penalty die hij toegewezen kreeg, schoot hij over het doel heen, terwijl zijn team al 2-0 achterstond na goals van Bebeto en Claudio.
Het was destijds de eerste Galicische derby in de eerste divisie in een periode van twintig jaar en de spanningen liepen hoog op. Zo werd de coach van Celta na afloop van de wedstrijd belaagd door een hagel van stenen toen hij de parkeergarage van het Riazor verliet.

Tito Vilanova speelde in dat 1992/3 seizoen een totaal van negentien competitiewedstrijden en Celta eindigde op een comfortabele elfde plaats in de competitietabel.