Nieuws Januari 2011

Historische dag voor Barça

Ongeacht wat de wedstrijd tegen Levante zou brengen, voor Barça en Xavi, evenals voor Migueli, was zondag 2 januari 2011 een historische dag. Xavi Hernández evenaarde die dag het voormalige clubrecord van 549 wedstrijden in het blaugrana shirt. Voor de gelegenheid werden beide legendes geëerd in Camp Nou.

Eerst kwam het eerbetoon aan Migueli, die vele jaren enorm veel voor de club heeft gedaan. Tarzan, zoals hij bekend stond, was zestien jaar bij de club en ging op 38-jarige leeftijd met pensioen. Vóór de wedstrijd tegen Levante was het zijn eigen zoon, in een Barça-shirt met Migueli’s naam, die de ceremoniële aftrap deed. Daarna was het aan Xavi om zijn 549e wedstrijd te spelen en Tarzan te evenaren; aanstaande woensdag kan en zal hij dat record meteen verbreken in de wedstrijd tegen Bilbao: zijn 550e wedstrijd.
De ex-Barça speler sprak naderhand met ‘El Marcador’ op Barça TV en zei dat zijn benen trilden en dat hij nerveuzer was dan de dag van zijn debuut in Camp Nou. “De verdienste is niet om 549 wedstrijden te spelen, maar om elke dag beter te worden, alles aan de club te wijden waarvan je houdt en gelukkig te zijn om je leven bij Barça door te brengen.” Over Xavi zei hij: “Ik wens hem veel succes. Ik ben voorbijgestreefd door een wereldkampioen, een lokale jongen, en dat is een eer voor mij.”

Na afloop van de wedstrijd werd er nog aandacht besteed aan de middenvelder, wat hem duidelijk raakte. Hij sprak tot de fans: “Ik voel me geliefd. Het is een eer om dit shirt te mogen dragen en ik hoop dat nog vele jaren te doen. Bedankt, iedereen, vanuit mijn hart. Visca Barça, visca Catalunya!”
Hij vertelde Barça TV over het eerbetoon: “Ik verwachtte dit niet. Niemand heeft me iets verteld van te voren. Ik word altijd nerveus als ik zelf de situatie niet in de hand heb, en ik voelde me echt de focus van alle aandacht.”

Xavi speelt al dertien seizoenen in het eerste team van Barcelona en al heeft hij veel goede tijden doorgemaakt, hij heeft ook slechte tijden moeten doorstaan. “Ik ben zelf een groot fan van Barça; dat hield me op de been in donkere tijden. De mensen genieten van Barça. We hebben titels gewonnen en proberen er nog meer te behalen, maar ik heb ook slechte momenten gekend. Je kunt geen prijs plakken op hoe het voelt om ‘thuis’ zo geliefd te zijn. Ik ben ook bekritiseerd, maar wilde altijd succesvol zijn hier.” En dat is precies wat hem gelukt is.
Hij werd gevraagd of hij denkt dat iemand zijn eigen record zal verbreken. Xavi: “Víctor en Andrés zijn nog jong, dus ik weet zeker dat zij me kunnen verslaan.” Waarop hij vervolgens lachend eraan toevoegde: “Carles [Puyol] is twee jaar ouder dan ik, dus voor hem is het niet zo gemakkelijk.”
De wedstrijd tegen Levante bleek veel zwaarder dan verwacht. “Ze hadden net met 8-0 verloren in Bernabéu en speelden zonder enige ruimte achterin. Het veld was ook niet al te best… Maar als je eenmaal gescoord hebt, voel je je bevrijd. De eerste goal veranderde de wedstrijd. Het kwam een beetje laat, maar het kwam in elk geval.”

Barça-president Sandro Rosell sprak ook even over Xavi’s monumentale 549 wedstijden. “Het is een eer voor Xavi, een thuis opgeleide speler, om het shirt zo vaak gedragen te hebben. Ik wil Migueli graag feliciteren met het vasthouden van dit record voor zo’n lange tijd, en ik wil Xavi feliciteren voor het evenaren van Migueli. Het is levende geschiedenis voor onze club. Xavi heeft alles gewonnen en hij is een ware vertegenwoordiger van de Barça-kwaliteiten: inzet, loyaliteit, hard werk en hart voor de club. Loyaliteit is moeilijk te vinden en wat Xavi voor Barça heeft gedaan is buitengewoon. Hij lijkt elke wedstrijd jonger te worden en ik durf niet eens te schatten hoeveel duels hij nog voor Barça zal spelen.”