Nieuws Oktober 2009

In vijf jaar naar de top

Vijf jaar geleden maakte Lionel Messi zijn debuut voor FC Barcelona. Hij viel in tijdens de wedstrijd tegen Español op 16 oktober 2004. Op dat moment was hij 17 en drie maanden. Op dat moment was hij derde op de lijst van jongste spelers die voor FC Barcelona debuteerde. Door het debuteren van Bojan Krikic en Marc Muniesa, is Messi nu afgezakt naar de vijfde plaats op deze lijst. Lionel is nog wel de jongste doelpuntmaker in de historie van FC Barcelona.

In slechts vijf jaar is Messi een ster in het beste team van dit moment geworden. Hiermee is hij een voorbeeld voor vele jonge voetballers. In de eerste paar seizoenen was Messi ook regelmatig geblesseerd. Één van deze blessures koste hem de Champions League finale in Parijs tegen Arsenal. Ondanks de blessures ontwikkelde Lionel Messi zicht steeds verder als sterspeler.

Enkele memorabele momenten van Messi zijn natuurlijk het WK onder de 20 in Nederland. Mede door hem werd Argentinië wereldkampioen, maar hij werd ook uitgeroepen tot beste speler van het toernooi en hij werd topscoorder van het toernooi. En andere hoogte punten waren ook, de hattrick tegen Real Madrid of het spectaculaire doelpunt in de bekerwedstrijd tegen Getafe.

In het seizoen 2007/2008 raakte Leo Messi opnieuw zwaar geblesseerd in de Champions League wedstrijd tegen Celtic. En ondanks deze blessure en de problemen binnen de club werd Messi gezien als lichtpuntje. Dit jaar werd hij tweede achter Ronaldo bij de verkiezing van beste speler. In 2008 werd hij met Argentinië in Peking Olympisch kampioen, dit was het startsein voor een fantastisch seizoen voor Messi en Barça.

In het eerste seizoen onder de nieuwe trainer Josep Guardiola speelde FC Barcelona buitengewoon en Messi was echt de uitblinker van dit team. Er werden vele records gebroken, waaronder de doelpuntenproductie van Messi in officiële wedstrijden. De hoogtepunten waren dit seizoen toch wel de 2-6 winst in Madrid met 2 doelpunten van Lionel. Maar ook de winst van de Champions League finale waarin Messi het tweede doelpunt scoorde was er een. Maar doordat FC Barcelona de Triple won, was eigenlijk het hele seizoen een hoogtepunt voor Messi, omdat hij elke wedstrijd goed speelde.

Iedereen verwacht dat Messi dit jaar gekozen wordt als beste speler van de wereld en dat terwijl hij nog maar 22 jaar oud is.