Nieuws Oktober 2011

Iniesta over Masía opening: “Het is een emotionele dag”

Andrés Iniesta was zelf een student aan het oude Masía en op de dag dat het nieuwe centrum voor de jongelingen van de Club werd geopend zei hij: “Het is een centrum dat wereldwijd bekend is en ik vind het geweldig dat ik hier mag zijn voor de opening.”

Iniesta was slechts een van de vele spelers die opgekomen zijn vanuit de eigen opleiding. Hij kwam in 1996 naar Masía toen hij slechts twaalf jaar oud was. Nu, vijftien jaar later, staat hij op een positie van waaruit hij de nieuwe faciliteiten mag beoordelen: “Op dit moment, en al een hele tijd, is La Masía bekend over de hele wereld. Het geheim is het doen van dingen op de juiste manier vanaf het begin, en ze proberen om je als speler, maar zeker ook als mens, je te verbeteren.”

Om die reden heeft de opening van de nieuwe academie een speciale betekenis voor de ex-residenten van La Masía, zoals Iniesta: “het is een emotionele dag. Belangrijk. Er is een duidelijke verandering tussen de oude en de nieuwe Masía, je kunt zien hoe dingen zijn veranderd en ik ben blij dat ik onderdeel ben van het eerste team en dat ik hier ben voor de opening.”

Toen hem werd gevraagd naar advies voor de jongelingen van de nieuwe Masía, raadde Iniesta hen aan: “Ze moeten zich bewust zijn van wat ze hebben - het waarderen om naar school te gaan en in staat zijn om elke dag te trainen - want de tijd vliegt echt heel snel. Het is moeilijk om je familie achter te laten en dus moet je waarderen wat je hier hebt. Ik zou hen zeggen dat ze ervan moeten genieten.”

Zoals Guardiola al zei na de wedstrijd tegen Viktoria, niet alle spelers die uit de academie voortkomen, zullen wereldsterren worden - dat vergt talent, opoffering en heel veel hard werk. Iniesta heeft zijn succes deels bereikt dankzij de kans die hem werd gegeven toen hij pas achttien was, door Louis van Gaal. Iniesta: “Ik zal hem altijd dankbaar zijn, want hij was niet alleen de man die mij mijn debuut gaf, maar ook die mij veel zelfvertrouwen gaf. Ik herinner me goed dat ik in alle zes de wedstrijden die ik voor hem speelde voor hij wegging, mocht starten. Er waren veel grote namen beschikbaar, maar ik werd gekozen, ook al was ik pas achttien. Hij is een coach die jongelingen die doorkomen echt waardeert en veel van ons zijn bij hem begonnen. Ik zal altijd goede herinneringen aan hem dragen.”

Iniesta’s goal tegen Viktoria kwam voort uit een fantastisch staaltje techniek en de nummer acht legde uit: “Wanneer zoiets werkt, geeft dat je een enorm goed gevoel. Ik denk niet dat ik die techniek heb uitgevonden. Het was een hele snelle beweging, je bevindt jezelf in een kleine ruimte met een verdediger voor je. Ik wist dat de verdediger op de grond zou blijven. Het was een mooie beweging met twee of drie een-tweetjes met Messi. Ik ben heel blij met hoe het uitpakte, want we scoorden en het zette ons op de weg naar een overwinning.”

De techniek die hij toonde, was een kopie van wat hij deed tegen Racing, hoewel die keer zijn schot op doel gekeerd werd door het houtwerk, waarna Leo Messi de rebound in het net kon werken. Toch is Iniesta uitgesproken over de nummer één van de wereld: “Dat is Leo. Laten we hopen dat we allemaal nog vele jaren van hem kunnen genieten.”