Nieuws Oktober 2012

Interessant einde aan internationale onderbreking

Een aantal spelers van FC Barcelona is weg van het Catalaanse voetbalkamp wegens internationale verplichtingen en dinsdagavond spelen zij de tweede wedstrijd van de week met hun nationale teams, waarna ze allemaal terugkeren naar Barcelona. De wedstrijden waarin blaugrana spelers uitkomen, zijn onder andere de kraker tussen Spanje en Frankrijk in het Vicente Calderón en de ontmoeting tussen Argentinië en Chili.

Spanje heeft acht Barça-spelers in de selectie die door Vicente del Bosque is opgeroepen voor de wedstrijd tegen Frankrijk, de andere grote favoriet. De wedstrijd is zonder twijfel een kraker, niet in de laatste plaats omdat de uitkomst een grote invloed zal hebben op de uiteindelijke winnaar van Groep I. Momenteel staan beide ploegen op gelijke hoogte met een puntentotaal van zes. De Spaanse ploeg geniet van een opgetogen stemming na een indrukwekkende 4-0 overwinning in Belarus, met een hattrick van Pedro en een doelpunt van Jordi Alba, terwijl Frankrijk recentelijk 1-0 van Japan verloor in een vriendschappelijke ontmoeting. Als een van de twee ploegen de drie punten weet te behalen in het Vicente Calderón, dan zal die ploeg op de goede weg zijn voor een plek in het WK van 2014 in Brazilië.

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan vindt ook een interessante ontmoeting plaats voor Barça-liefhebbers. Het Argentinië van Lionel Messi en Mascherano zal het daar opnemen tegen het Chili van Alexis Sánchez in het Estadio Nacional. De twee teams staan tegenover elkaar met ieder tegengestelde situaties. Argentinië oogt sterk op het moment met Messi in uitermate goede doen in het witblauwe tenue. Ze staan hoog bovenaan de kwalificatiegroep van negen teams na een overtuigende overwinning op Uruguay (3-0, twee doelpunten van Messi). Chili moet het met een vijfde plaats doen met twaalf punten na twee opeenvolgende nederlagen, waaronder het recente 3-1 verlies in Ecuador, en de ploeg heeft de punten nodig om hun WK-droom waar te kunnen maken.

Om half zeven speelt Spanje Onder-21 tegen Denemarken in een play-off voor het Europese Kampioenschap. De jonge ploeg, gecoacht door voormalig Barça-keeper Julen Lopetegui, won de eerste ontmoeting met 5-0, waardoor de return slechts een formaliteit lijkt voor een ticket naar de finale van volgend jaar in Israël. Montoya en Bartra uit het eerste van FC Barcelona, en Tello, Planas, Deulofeu en Sergi Roberto uit het reserveteam zijn allemaal opgenomen in de selectie.

Brazilië hoeft zich als gastland van het WK niet te kwalificeren en zal om die reden een vriendschappelijke wedstrijd spelen tegen Japan, met uit het Catalaanse kamp Adriano in de selectie.