Nieuws Mei 2012

Internationale pers lovend over Guardiola

Meer dan 34.000 mensen gingen vrijdag 27 april jl. om 13:00 naar de website van FC Barcelona om daar live de persconferentie te bekijken. Als eerste bracht voorzitter Sandro Rosell daarin het nieuws over het vertrek van Guardiola en dat nieuws verspreide zich direct als een lopend vuurtje over de hele wereld. Binnen enkele minuten vermenigvuldigde het aantal bezoekers op de website van FC Barcelona tot het tienvoudige. Daarnaast registreerde het officiële kanaal van de club bij YouTube meer dan 60.000 bezoekers en werd de video van de persconferentie in twee dagen meer dan 256.000 keer bekeken.

Na de bekendmaking dat de meest succesvolle coach van Barça ooit de club aan het einde van dit seizoen verlaat, zijn de international media unaniem in de erkenning en waardering van wat Josep Guardiola heeft gepresteerd bij FC Barcelona.

Voor ESPN analyseerde Graham Hunter de periode dat Guardiola aan het roer stond bij FC Barcelona en zijn impact op de sport: “Iedereen die van voetbal houdt, respecteert Pep Guardiola voor zijn stijl, creativiteit, moed, enthousiasme en inventiviteit. Natuurlijk zijn de Barça-fans dankbaar voor de gewonnen prijzen en trofeeën, maar ook de grote groep neutrale kijkers weten dat het iemand is die een revolutie heeft gecreëerd in het voetbal. Guardiola heeft voetbal veranderd in een hele korte periode.” Volgens Hunter heeft de 41-jarige coach de juiste beslissing genomen om na al die successen in een relatief korte periode een stap opzij te zetten.”Naar mijn mening zijn de mensen die denken dat de redenen van zijn vertrek zijn het verlies in de halve finale van de Champions League en het waarschijnlijk moeten toekijken hoe Madrid de landstitel wint echt onjuist”, schrijft Hunter. “Hij neemt nu de juiste beslissing… Guardiola, zowel als persoon en bij voetbal, ziet de dingen net iets anders. Om de club te verlaten waar hij zo vol passie van houdt is geen eenvoudige beslissing en die stap zal hem zeker tot tranen geroerd hebben. Dat weet ik zeker. Maar hij weet dat dit het moment is voor hem en dat als hij dat gevoel nu zou negeren dat het dan fouten, spijt, een slechte gezondheid en waarschijnlijk mislukking zou betekenen.”

Sid Lowe schreef in the Guardian: “Er zijn niet veel mensen die vergelijkbare prestaties hebben geleverd als Guardiola bij Barcelona.” Daaraan voegde Lowe toe: “Het is niet alleen het talent, maar vooral de intensiteit en betrokkenheid wat Guardiola tot zo’n succesvolle coach maakt. Diezelfde intensiteit zorgde er ook voor dat hij nu vertrekt nadat eerder de betrokkenheid aanleiding was voor de uitstel van de beslissing: de coach was zo bezorgd om de impact van zijn aankondiging om de club te verlaten. Uiteindelijk was de impact op hem persoonlijk groter dan voor de club. Zijn verdediger Éric Abidal heeft een levertransplantatie ondergaan, zijn assistent Tito Vilanova werd ziek en Pep belandde zelf in het ziekenhuis met rugproblemen. Die emotionele en fysieke belasting bovenop de belasting van het managen van een club als FC Barcelona, was te veel.”

“Het vertrek van Pep Guardiola als coach van FC Barcelona na het behalen van 13 trofeeën, waaronder drie La Liga titels en twee Champions Leagues, is treurig voor de supporters en de club. Zelfs als Guardiola na een jaar sabbatical besluit om nooit meer als coach aan de slag te gaan, zal zijn erfenis bij Barça nog voelbaar zijn bij de komende generaties”, schrijft Andy Brassell van de BBC. Bekijk hier het mooie overzicht in foto’s van de carrière van Guardiola bij Barça, zowel als speler en als coach, dat de BBC maakte.

New York Times voetbal journalist Rob Hughes: “Trofeeën bepalen niet het succes van Guardiola, maar zijn stijl. Zelfs nu hij zijn vertrek aankondigt doet hij dat in stijl. Guardiola stopt niet omdat zijn team twee belangrijke prijzen dit jaar in één week verliest. Het verlies en het gevoel dat zijn spelers hem nu nodig hebben, maakt de beslissing alleen maar moeilijker.”

Het Argentijnse Olé daily heeft Miguel Ángel Cappa, voormalig voetballer en coach, gevraagd naar de impact van Guardiola op de sport: “Als ik hem zie, dan zal ik hem bedanken. Dat zouden we allemaal moeten zeggen. Heel erg bedankt Pepe en kom snel terug! Iedere wedstrijd was een genot om te zien. Iedere wedstrijd van het Barça van Guardiola was een droom die uit kwam.”