Nieuws Augustus 2022

Inzameling voor zieke ALS

Wanneer: woensdagavond 24-8 21.30 uur

Wat: wedstrijd tussen FC Barcelona en Manchester City in Spotify Camp Nou

Doel: zo veel mogelijk geld inzamelen voor bestrijding van de vreselijke ziekte ALS

Waarom: geld te gebruiken voor preventie, onderzoek en behandeling en nog veel meer

We zijn het gewoon te bewegen: suppoters, spelers, technisch staf en ga zo maar door. ALS (Amyotrofische Laterale Sclerose) patiënten zouden er alles voor doen om te kunnen bewegen. Oorzaak van het niet bewegen ligt bij de zenuwen in hersenen en ruggenmerg. Deze worden aangetast waardoor spieren onvoldoende werken of zelfs helemaal niet meer.

Jaarlijks krijgen 400 tot 500 Nederlanders de diagnose ALS. Levensverwachting: 3 jaar na de eerste symptomen. Een horrorscenario. Vele onderzoeken gaan vooraf voordat de diagnose kan worden gesteld. Symptomen kunnen behandeld worden; de oorzaak helaas niet. Behandeling vind plaats door speciale behandelteams.

Er wordt ook veel aandacht besteedt aan de mensen om u heen. De impact is groot. ALS komt het meeste voor tussen mensen van 40 en 60 jaar. Uiteindelijk begeeft de ademhalingsspier het.

Stichting ALS Nederland is wereldwijd in contact met andere stichtingen. Doel: wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaak en een behandeling van ALS. Bv. een digitaal kennisplatform, thuis longfunctie meten, rol van voeding, biobank en database, MRI onderzoek, training thuiszorg. In totaal draaien op dit moment 71 projecten. Hulde!!

Bezoek De Stichting ALS Nederland (www.als.nl) en vind diverse mogelijkheden om een financiële bijdrage te doen.

Zeker weten dat het geld goed terecht komt!!!