Nieuws Augustus 2011

Joan Gamper Trophy

Maandagavond ontmoeten FC Barcelona en het Italiaanse Napoli elkaar om 20:30 uur voor de 46e editie van de Joan Gamper.

De wedstrijd om de Joan Gamper trofee is de traditionele seizoensopener in Camp Nou en deze keer ontmoet de Spaanse landskampioen de nummer drie van het seizoen 2010-11 van de Serie A. FC Barcelona kan Napoli ook nog tegenkomen in de Champions League, want beide ploegen hebben zich geplaatst voor de groepsfase.

Ondanks dat het een vriendschappelijke wedstrijd is, bereiden Barça en Napoli zich serieus voor op deze wedstrijd. Het is de laatste test voordat het seizoen 2011-12 voor beide ploegen begint. De Italiaanse Serie A start voor Napoli met een thuiswedstrijd aanstaande zondag tegen Genoa en voor het team van Guardiola staat vrijdag de UEFA Super Cup tegen Porto op het programma. Deze wordt jaarlijks in het Stade Louis II in Monaco door de UEFA georganiseerd tussen de winnaars van de Champions League en de Europa League.

Barça en Napoli hebben nog niet eerder in een officiële competitie ontmoet, alleen een keer eerder vriendschappelijk, maar de twee clubs worden met elkaar verbonden door de legendarische Diego Armando Maradona. De Argentijn verliet FC Barcelona in de zomer van 1984 voor Napoli en daar in het Stadio San Paolo was Maradona op zijn best; hij won met Napoli twee keer de Serie A, de Coppa Italia en de UEFA Cup.

Voorafgaand aan de wedstrijd (ca. 19:50 uur) worden de spelers officieel gepresenteerd aan de fans.