Nieuws Juni 2015

Juventus - Barça 1-3

FC Barcelona heeft voor de vijfde maal de Champions League gewonnen, door met 1-3 van Juventus te winnen. In deze jaargang hebben de Blaugrana ’s alleen maar landskampioenen getroffen en is het de eerste maal sinds 1996 dat Barça de beste club is van de landskampioenen. Xavi Hernández. heeft met deze overwinning zijn 25e hoofdprijs gewonnen, meer dan welke voetballer dan ook.

De Catalanen begonnen goed aan de finale en kwamen al snel op voorsprong. In de vierde minuut gaf Lionel Messi een mooie pass op Neymar, die op zijn beurt
Andrés Iniesta bediende. Don Andrés wist Ivan Rakitić bereiken. De Kroaat twijfelde niet en zette de stand op 0-1. Juventus had in het eerste kwartier weinig in te brengen en FC Barcelona kreeg daarna via onder andere Luis Suárez en Neymar kansen. De Blaugrana’s wisten deze kansen niet te verzilveren. Juve had in de eerste helft geen noemenswaardige kansen, waardoor de ruststand 0-1 bleef.

De Italiaanse kampioen kwam na rust beter uit de startblokken. Dit resulteerde tien minuten in de tweede helft tot de gelijkmaker. Marc-André Ter Stegen kreeg een schot van Carlos Tévez niet goed onder controle, waarna Álvaro Morata de gelijkmaker binnen wist te werken. Hierna was het aan beide kanten een intensieve en spannende wedstrijd, met kansen aan beide kanten. Voor Juve had Didier Pogba de beste kansen. Halverwege de tweede helft kwam Barça toch op voorsprong. Buffon kreeg een schot van Messi niet goed onder controle, waarna de Uruguayaan niet goed onder controle en zorgde voor de 1-2. Na deze treffer kreeg het team van Luis Enrique meer onder controle over de wedstrijd. Met kansen van onder andere Messi, Suárez en Gerard Piqué probeerde de Blaugrana’s de voorsprong te vergroten. Toch duurde het tot diep in de blessuretijd voordat Barça de wedstrijd definitief besliste. In de laatste minuut wist Neymar in een uitval, op aangeven van Pedro, de eindstand te beslissen op 1-3.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Rakitić (90’ Mathieu), Busquets, Iniesta (77’ Xavi), Messi, Suárez (90+3 Pedro) en Neymar

Bekijk HIER de samenvatting van Sport1.