Nieuws Mei 2009

Kampioensfeest in Camp Nou

Direct na de competitiewedstrijd tegen Osasuna brak zaterdagavond laat een mooi kampioensfeest los in Camp Nou. De spelers en begeleiders van de selectie kwamen in een speciaal shirt met 'Campions 09' op de rug het veld op. Onder applaus van een nagenoeg vol stadion kreeg aanvoerder Carles Puyol vervolgens de kampioenstrofee overhandigd door Angel Maria Villar van de Spaanse voetbalbond.
Het optillen van de trofee was het startsein van een mooi feest. Onder het geluid van het inmiddels tot geuzenlied gebombardeerde Viva la Vida van Coldplay (Dit lied werd door Guardiola steevast in de autobus voorafgaande aan iedere wedstrijd opgezet) werd een ereronde ingezet. Daarin verscheen ook de onlangs gewonnen Copa de Rey. Na de ereronde namen de spelers een voor een de microfoon om het publiek te bedanken voor de support tijdens het lange seizoen.

Puyol was de eerste: "En nu gaan we voor de Champions League!" Guardiola bedankte uit naam van het publiek de spelers. "Als fan van Barça zijnde, moet ik jullie namens alle fans van Barcelona, waar ook ter wereld, jullie feliciteren. Jullie zijn keien van voetballers! Woensdag is er een volgende wedstrijd. We zullen de aanhangers niet teleurstellen."

Ceremoniemeester Gerard Piqué repte vooral over het trots zijn om het Barça shirt te mogen dragen, om vervolgens het 'Campeones, campeones aan te wakkeren. Na Xavi was Iniesta aan de beurt. Met zijn "We zien elkaar donderdag weer terug", nam hij alvast een voorschot op het feest dat eventueel na het behalen van de Champions League zal losbarsten. Ook Messi kwam tot dezelfde bewoording en gaf tegelijkertijd aan dat de titel echt voor alle spelers van de selectie is. Hiermee kwam hij op voor collega Gabriel Milito, die door een blessure het gehele seizoen niet in actie kwam.

Henry gaf complimenten aan Guardiola. "Hij heeft me vorig seizoen overtuigd te blijven, en zie wat er van die beslissing is gekomen". Samuel Eto'o bedankte ook zijn trainer en president Laporta. "Een jaar geleden mocht ik weg maar heb ik de steun van 'el mister' gekregen om er zo'n fantastisch seizoen van te maken. Woensdag zal ik desnoods 80 kilometer lopen om de Champions League te winnen."