Nieuws Augustus 2011

Kuipers leiding bij UEFA Super Cup

Björn Kuipers is door de UEFA aangesteld om de 37e editie van de Europese Super Cup te fluiten. Deze wordt jaarlijks door de UEFA georganiseerd tussen de winnaars van de Champions League en de Europa League.

FC Barcelona speelt vrijdag 26 augustus om 20:45 uur tegen FC Porto in het Stade Louis II te Monaco.

Kuipers krijgt assistentie van Erwin Zeinstra en Berry Simons. Bas Nijhuis treedt in Monaco aan als vierde man. Richard Liesveld en Danny Makkelie reizen mee als respectievelijk vijfde en zesde official.

"Het is voor ons een prachtig begin van een Europees voetbalseizoen. Ik vind het een enorme eer dat we deze wedstrijd mogen leiden en vanzelfsprekend hopen we op een spannende, sportieve avond", aldus de 38-jarige Kuipers.

De laatste Nederlandse scheidsrechter die de Super Cup leidde was René Temmink. In 2005 leidde de arbiter de wedstrijd tussen Liverpool, de winnaar van de Champions League, en CSKA Moskou, de winnaar van de UEFA Cup. De Engelse ploeg won destijds met 3-1.

De vorige keer dat FC Barcelona de UEFA Super Cup won was op 28 augustus 2009 door FC Shakhtar Donetsk na verlenging met 1-0 te verslaan. Pedro scoorde toen in de 115e minuut.