Nieuws Januari 2013

Málaga - Barça 1-3

In La Rosaleda heeft FC Barcelona de lastige maar aantrekkelijke uitwedstrijd tegen Málaga CF met 1-3 gewonnen. Hiermee heeft de Catalaanse ploeg 55 punten uit 19 wedstrijden behaald; achttien overwinningen, een gelijkspel en nul nederlagen. Alleen tegen Real Madrid kreeg Barça in Camp Nou twee verliespunten te verwerken door een 2-2 gelijkspel. Deze knappe prestatie is een nieuw record in de Primera División voor de Catalanen. De voorsprong op Atlético Madrid blijft elf punten; de voorsprong op Real Madrid loopt op tot 18 punten.

De eerste helft gaf Málaga met hun gretige spel nog goed partij tegen Barça. De Catalaanse topclub controleerde de wedstrijd en kwam onder de druk van de thuisclub uit. Al vroeg in de wedstrijd kon Lionel Messi al bijna van een fout van Málaga verdediger Weligton profiteren. Willy Caballero, de keeper van de club uit Andalusië, kon nog redding brengen. Andrés Iniesta was nadrukkelijk aanwezig. De middenvelder bleef met slimme passes de voorhoede vrijspelen en ook Cesc Fàbregas was een paar keer dichtbij. Toch duurde het bijna een half uur voordat FC Barcelona op voorsprong kwam. Een verkeerde terugspeelbal in de verdediging van Málaga bleek een perfecte pass op Messi, die de Blaugrana’s op een 0-1 voorsprong zette. Het spel bleef in de eerste helft op en neer gaan. Aan de kant van Barça kregen Messi en Fàbregas nog een aantal kansjes en bij het team van Manuel Pellegrini waren het de dode spelmomenten die gevaarlijk waren, maar de vrije trappen en corners die de thuisploeg waren steeds een makkelijke prooi voor de Catalaanse verdediging. Er werd voor rust niet meer gescoord, wat een 0-1 tussenstand opleverde.

Barça begon de tweede helft ijzersterk. Vijf minuten na rust viel al het volgende doelpunt te vieren. Messi stuurde Fàbregas uitstekend weg, die alleen tegenover de keeper van Málaga kwam te staan. Cesc twijfelde niet en schoot de bal via de binnenkant van de paal het doel in: 0-2. Vanaf dat moment kon FC Barcelona steeds beter het beoogde combinatiespel spelen. Zowel Jordi Alba als Dani Alves lieten zich na de treffer meer zien op de helft van de thuisclub. Beide vleugelverdedigers konden zelfs nog een paar keer gevaarlijk worden in het strafschopgebied van Málaga. De thuisclub bleef fanatiek verdedigen, maar kon uiteindelijk niet voorkomen dat Thiago, in het veld gekomen voor Fàbregas, vanaf 20 meter voor de 0-3 kon aantekenen. Hierdoor was de wedstrijd helemaal beslist. Een paar minuten voor tijd kreeg de club uit Andalusië nog een vrije trap op de rand van het strafschopgebied. Buonanotte schoot deze feilloos achter Victor Valdés. Dit doelpunt zorgde voor de 1-3 eindstand.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Xavi, Busquets, Fàbregas (73’ Thiago), Pedro (78’Sánchez), Messi en Iniesta