Nieuws September 2013

Martino maakt selectie tegen Real Sociedad bekend

Deze week heeft FC Barcelona een druk programma met twee competitiewedstrijden, één thuis op dinsdag tegen Real Sociedad, en zaterdag de reis naar Almería. Het seizoen is nog niet heel lang onderweg, maar de speelstijl van Barça voor seizoen 2013/14 begint langzaamaan duidelijkere vormen aan te nemen. De wedstrijden tegen Ajax en Rayo Vallecano geven voor coach Tata Martino aan hoe Barça de weg moet vervolgen. “Ik zou ons graag zien doen wat we in de tweede helft tegen Ajax en Rayo deden, alleen dan langer. We hebben nog steeds dingen die we moeten verbeteren.”

Martino werd aan de tand gevoeld over de statistieken voor Barça’s balbezit, de laatste tijd een bron van speculatie in de voetbalwereld. “Voor Barça is, net als voor Newell’s (Old Boys, red.), balbezit heel belangrijk, maar het is tegelijkertijd ook waar dat we naar bepaalde kenmerken van onze tegenstanders moeten kijken, evenals naar hun recente wedstrijden en zo nodig naar hun coach.” Als voorbeeld: “Een jaar geleden uit bij Rayo hadden we 55% balbezit, net als zaterdag. Rayo was vorig jaar het team met het tweede meeste balbezit in de competitie, achter Barça,” aldus Martino.
Deze week staat er een midweekse competitiewedstrijd gepland, met de komst van Real Sociedad naar Camp Nou dinsdag. Tata: “Ik vind Real Sociedad een goed team, een van de besten van vorig seizoen. Ze zijn goed van start gegaan door zich te kwalificeren voor de Champions League, hoewel het niet gemakkelijk is om in twee competities te spelen. Het is een goede ploeg en ze hebben een paar uitstekende spelers in de aanval.”

Martino sprak ook over het rouleren in zijn eigen ploeg, één van de nieuwe kenmerken van dit seizoen. In de selectie van dinsdag is Cesc Fàbregas niet opgenomen. “Ik rouleer aan de hand van het aantal minuten dat spelers op het veld hebben gestaan, zowel hier als met hun nationale ploeg. Ook houd ik de tegenstander in het achterhoofd.” Zo hebben de twee internationals Víctor Valdés en Neymar Jr tot dusver de meeste minuten gespeeld.
Over de Braziliaanse aanwinst is Martino tevreden. “Je kunt zien dat Neymar het team een speler biedt die zich heeft aangepast aan de stijl van het team, op een creatieve manier. We zijn heel erg tevreden over wat hij ons brengt.”

De volledige selectie voor dinsdag tegen Real Sociedad (20:00u): Valdés, Pinto, Montoya, Piqué, Xavi, Pedro, Iniesta, Alexis, Messi, Neymar, Dos Santos, Mascherano, Bartra, Sergio, Song, Tello, Adriano, Dani Alves en Sergi Roberto.