Nieuws Mei 2009

Messi: "De C-L finale wordt de belangrijkste wedstrijd uit mijn carrière"

Leonel Messi maakte donderdag overuren in Camp Nou. Op de traditionele open dag die door de UEFA aan de Champions League finale deelnemers wordt opgelegd was 'La Pulga' samen met coach Guardiola de uitverkorene om de pers te woord te staan.

Hij liet daarin horen dat de finale de belangrijkste wedstrijd uit zijn voetbal carrière wordt. "Ik heb de finale in 2006 in Parijs tegen Arsenal moeten missen omdat ik geblesseerd was. Nu ben ik er wel bij. We willen revanche op de uitschakeling in de halve finale van vorig seizoen. Makkelijk zal dat niet worden, dat is een ding wat zeker is. Het gaat om één wedstrijd, dus er valt niets te speculeren."

Messi ziet geen favoriet voor de overwinning. "Vandaag de dag zijn er geen favorieten. Alleen op basis van het feit dat Manchester de titel verdedigt, mag je zeggen dat zij de favoriet zijn. Maar ze zijn gewaarschuwd, want als wij ons spelletje spelen zoals we dat bijkans het gehele seizoen doen, dan kunnen we de titel winnen. We staan op het punt om een historisch seizoen van Barça af te sluiten, dat zou fantastisch zijn."

De kleine Argentijn ziet Manchester niet het zelfde spel spelen als Chelsea. "Ik hoop dat het een open finale wordt, waardoor er van mooi voetbal genoten kan worden. Manchester heeft een prima elftal met een sterke verdediging en een aanval met veel scorend vermogen."

Het onderwerp Cristiano Ronaldo vermeed Messi niet: "Cristiano is de meest complete speler. In een één tegen één situatie is hij niet te kloppen. Voor wat betreft prijs voor de speler van het jaar is het resultaat van de finale van belang. Hij dient wint, doet volop mee voor de individuele prijzen."

Messi is blij dat het er naar uitziet dat Henry en Iniesta op tijd fit zullen zijn voor de eindstrijd. "Dat is belangrijk voor ons. Ze zijn zeer bepalende spelers in ons team. We hebben een geweldige selectie, waarin iedereen zijn waarde heeft, maar Henry en Iniesta hebben gelukkig veel wedstrijden kunnen spelen dit seizoen. Daarin hebben ze bewezen een geweldige bijdrage aan de behaalde resultaten te hebben gegeven."

Over een ding is Messi alvast zeker. Wanneer er zich een penalty voordoet tijdens de finale, is hij de aangewezen persoon. "Ik heb het er met Samuel nog niet over gehad, maar ik ga er van uit dat de gemaakt afspraken ook in de finale gelden."