Nieuws April 2014

Messi dichter bij de Pichichi

Lionel Messi heeft met zijn doelpunt tegen Athletic Bilbao weer een stap dichter naar de trofee voor de topscoorder van La Liga, ook wel bekend als de ‘Pichichi’, gezet. Hoewel de Argentijnse dribbelaar zeven wedstrijden miste wegens zijn blessure dit seizoen (Málaga, Valladolid, Granada, Bilbao, Villarreal, Getafe en Elche) en het erop leek dat hij niet eens meer zou meedingen naar deze individuele prijs, heeft Messi zijn achterstand meer dan goed gemaakt sinds zijn rentree. Zijn doelpuntentotaal van 26 tot dusver plaats hem in directe strijd met koploper Cristiano Ronaldo van Real Madrid (28) en nummer twee Diego Costa van Atlético Madrid (27).

In de afgelopen dertien competitiewedstrijden die Messi speelde, liet hij zien in prima vorm te verkeren met maar liefst achttien doelpunten. Met nog vier wedstrijden in de Spaanse competitie te gaan wordt het een interessante strijd tussen de drie meest productieve aanvallers in La Liga.

Het trio is eveneens in de running voor de Europese Gouden Schoen. De huidige koploper is Uruguayaan Luis Suárez van Liverpool (30 doelpunten die dubbel tellen, dus een totaal van 60 punten), maar de drie uit de Spaanse competitie volgen hem op de voet: Ronaldo (56 punten), Costa (54 punten) en Messi (52 punten).

Leo Messi blijft tegelijkertijd nog altijd zijn totale doelpuntenaantal in de Spaanse competitie opschroeven en komt steeds dichter bij Telmo Zarra. Deze speler van Athletic Bilbao in de jaren veertig en vijftig vestigde een spectaculair record van maar liefst 251 competitiedoelpunten en niemand dacht dat deze mijlpaal ooit overtroffen zou worden. Nu Messi echter 241 doelpunten in La Liga achter zijn naam heeft staan lijkt het slechts een kwestie van tijd eer Leo wederom de geschiedenisboeken herschrijft; indien niet dit seizoen, dan zeker het volgende!