Nieuws Januari 2013

Messi: “Dit was nog niet eens mijn beste jaar”

Op het FIFA gala in Zürich heeft FC Barcelona flink van zich laten spreken. Niet alleen won Lionel Messi voor de vierde keer achtereen de Ballon d’Or, wat een unieke prestatie is in de geschiedenis van de prestigieuze award, ook stonden er maar liefst vijf blaugrana-spelers in het FIFA Wereldelftal van het jaar. Tot slot was Josep Guardiola genomineerd voor Coach van het Jaar, waardoor het een prettig weerzien werd tussen de Catalaanse coach en zijn voormalige spelers.

Lionel Messi bedankte na het winnen van de Ballon d’Or zijn medespelers, familie en natuurlijk ook zijn vrouw en zoontje. “Het is een grote eer om deze prijs te wacht te slepen en ik kan niet wachten om deze met mijn medespelers van FC Barcelona en het Argentijnse nationale elftal te delen, vooral met Andrés Iniesta,” aldus de Argentijnse sterspeler. “Hoeveel ik persoonlijk ook mag winnen, het gaat mij om de teamprestatie. Dat zal altijd zo blijven. In de jaren dat we met Barça alles wonnen, speelde ik zelf ook beter. Dit was dus nog niet eens mijn beste jaar,” verklaarde El Pulga in de persconferentie voorafgaand aan het FIFA gala.

In het FIFA Wereldelftal werd Barça vertegenwoordigd door Gerard Piqué, Dani Alves, Xavi Hernández, Andrés Iniesta en Lionel Messi. De overige spelers in het all-star team waren Iker Casillas, Sergio Ramos, Marcelo, Xavi Alonso en Cristiano Ronaldo namens Real Madrid en Radamel Falcao van Atlético Madrid.

Josep Guardiola was genomineerd voor FIFA Coach van het Jaar, waardoor hij in Zürich herenigd werd met de aanwezige spelers van het team die hij vier jaar lang onder zijn hoede heeft gehad. Bekijk hier de foto’s van die ontmoeting. “Om Barça te zien voetballen is fantastisch,” reageerde de Catalaan. “Ik voel me vereerd dat ik deze ploeg heb mogen coachen en zoveel prijzen heb kunnen winnen. Het zou me goed doen als ze deze manier van spelen voortzetten.” Na een jaar vrijaf begint het bij Guardiola toch weer te kriebelen: “Alhoewel ik nu van het leven geniet, kan ik niet wachten om volgend seizoen weer een club te coachen, maar ik heb hierin nog geen beslissing genomen. Ik ben nog jong en heb nog genoeg tijd. Speculeren heeft nog geen zin, dat getuigt van te weinig respect naar de clubs,” aldus de coach. Josep Guardiola heeft zich ook uitgesproken over eventuele geruchten ten opzichte van het bondscoachschap, “het zou mooi om eens op een Wereldkampioenschap bondscoach te zijn, maar dan wel van mijn eigen land. Een bondscoach hoort voor mij uit het eigen land te komen.”