Nieuws Februari 2013

Messi tot 2018 bij FC Barcelona

Lionel Messi heeft vanmiddag in het bijzijn van President Sandro Rosell zijn verbintenis met FC Barcelona verlengd. In december werd al een mondeling akkoord bereikt, maar nu is het document van de benodigde handtekeningen voorzien. De 25-jarige Argentijn staat nu tot 30 juni 2018 onder contract. De voorbije weken tekenden ook clubiconen Carles Puyol en Xavi Hernandez nieuwe verbintenissen in Camp Nou. En vandaag tekende Messi de overeenkomst waarmee de topspeler ongeveer 16,5 miljoen euro per jaar gaat verdienen.

La Pulga
(de vlo) zoals zijn bijnaam luidt, kwam al op dertienjarige leeftijd naar FC Barcelona. De behendige voetballer kampte met groeiproblemen en de Catalaanse club was bereid om de dure behandeling te betalen zodat Messi wat meer zou gaan groeien. Na een aantal jaren in de jeugdopleiding te hebben gevoetbald, mag Messi al op zestienjarige leeftijd zijn debuut maken voor het eerste elftal. Daarna blijft het een tijdje stil rondom de Argentijn, maar wanneer hij in Nederland de show steelt bij het WK voor teams onder 20 jaar is zijn naam gevestigd. De dribbelaar is vanaf het seizoen 2005/2006 een vaste waarde bij Barça en heeft zo zijn aandeel in de Champions League winst. De jaren die daarop volgen wint Messi met zijn teamgenoten alle prijzen die er te winnen zijn.

Ondanks dat Messi pas 25 jaar is, heeft hij al vier Gouden Ballen en twee Gouden Schoenen gewonnen. De enige prijs die nog ontbreekt op individueel niveau is de Laureus Award, ook wel de Oscars van de sport genoemd. Messi is een van de zes kanshebbers: de uitreiking is op 11 maart in Rio de Janeiro.