Nieuws Mei 2009

Mogelijke triplete kost Barça 39 miljoen euro

De ultieme droom voor alles wat Barça lief is, het winnen van de Copa del Rey, de Champions League en het kampioensschap van Spanje, zou FC Barcelona zo'n slordige 39 miljoen euro gaan kosten. Dit is de berekening van de premies die er bij het behalen van de triplete zullen moeten worden betaald. De club meldt dat het hier echter geen geld voor hoeft aan te trekken.
Van de drie competities is het winnen van de Liga de enige titel die in de begroting was opgenomen. Dat wil zeggen dat de 14 miljoen euro’s aan premies die uitgekeerd moeten worden in de begroting van het vorige jaar al opgenomen waren.

Barça heeft geen enkele verzekering afgesloten om de kosten van de premies of variabelen af te dekken zoals wel in voorgaande jaren het geval was. De maximale dekking die de FC Barcelona opgenomen had was het halen van het landskampioenschap, de halve finale van de Copa del Rey en de kwartfinale van de Champions League.

Barça geeft er de voorkeur aan om van variabelen te spreken in plaats van premies omdat de te betalen bedragen niet lineair zijn maar spelers en staf toekomen al gelang de functie en het contract. Daardoor kan het uit te keren bedrag voor dezelfde prestatie per speler verschillen.
De meest dure competitie voor Barcelona in termen van variabelen is die van de Champions League met 16 miljoen euro’s. Gevolgd door het behalen van de landstitel met 14 miljoen euro’s en het behalen van de Copa del Rey met 9 miljoen euro’s. Van elk van deze is de Copa del Rey het meest verliesgevend omdat noch de recettes noch de bijdrage van de Spaanse Voetbal Bond de uitgaven dekken die Barça moet betalen voor het behalen van de Copa del Rey.

Het tegenovergestelde gebeurde met de Champions League. De nog te betalen variabelen bedragen 16 miljoen euro maar de club kan 37 miljoen aan recettes en aan rechten die de UEFA de Club toekent tegemoet zien. In het geval de Barça de finale in Rome niet wint, zullen de variabelen een 26 of 27 miljoen euro’s bedragen.