Nieuws November 2013

Nederlaag voor Spanje en blessure Valdés

Het nationale voetbalelftal van Spanje verliest niet vaak een wedstrijd, en als het de laatste jaren een keer werd verslagen moet het een tegenstander van formaat zijn geweest. En hoe kan het ook anders met veel spelers van Barça in het veld. Maar van Zuid-afrika verliezen? Dat mag met recht een verrassing worden genoemd.

In het Afrikaanse land gaat het de laatste dagen vooral over andere (belangrijkere) dingen dan voetbal. Het gaat erg slecht met de gezondheid van Nelson Mandela, een van de belangrijkste personen in de geschiedenis van niet alleen Zuid-Afrika maar de hele wereld. Dat voetbal voor de mensen een welkome afleiding kan zijn werd dinsdagavond bewezen in Johannesburg. De Zuid-Afrikanen die er niet in slaagden om zich te kwalificeren voor de WK in Brazilië speelden een zweer behoorlijke wedstrijd in het Soccer city Stadium. Ruim drie jaar geleden wist Spanje de wereldtitel te veroveren in dit stadion maar met een op veel posities gewijzigde ploeg kon Spanje geen vuist maken. Bernard Parker die nog een blauwe maandag bij FC Twente speelde maakte in de 57e minuut het enige doelpunt van de wedstrijd. Het was de eerste nederlaag voor de Spanjaarden sinds de verloren finale van de Confederations Cup tegen Brazilië afgelopen zomer.

Namens Barça mochten Andrés Iniesta, Sergio Busquets en Pedro Rodriquez in de basis beginnen. Victor Valdés mocht invallen in de rust maar moest in de 81e minuut het veld verlaten met een blessure aan zijn kuit. Waarschijnlijk gaat het om een spierscheuring en dat zou een absentie van ongeveer vijf weken betekenen. En dat terwijl de keeper bezig aan een goede (volgens velen zijn beste) periode bij de Blaugranas. Er ontstond nog een hoop commotie aan de zijlijn omdat bondscoach Vicente Del Bosque al zes keer had gewisseld en dus een veldspeler het doel moest gaan verdedigen. Net toen verdediger Álvaro Arbeloa de keeperhandschoenen ter handen had genomen besloot een FIFA-official dat derde keeper José Manuel Reina toch mocht invallen.