Nieuws Juni 2013

Neymar in de buitenlandse pers

De presentatie van Neymar da Silva bij FC Barcelona werd groot uitgemeten in de internationale pers. De Braziliaanse superster verscheen in zijn Barça shirt op vele voorpagina’s van kranten en op websites.

De transfer van Neymar zal één van de grootste transfers zijn van deze zomer en daarom was er ook de wereld pers in groten getale aanwezig tijdens de presentatie. De grootste sportkrant van Italië schreef dan ook: “Neymar tekent voor vijf jaar en het is een feest in Camp Nou”. L’Équipe, een toon aangevende sportkrant in Frankrijk, schreef dat Neymar zijn droom kost Barça 57 miljoen euro’s, dit is het bedrag wat vicepresident van FC Barcelona, Josep Maria Bartomeu, heeft genoemd.

In de Braziliaanse kranten werd de presentatie van de Braziliaanse spits natuurlijk heel breed uitgemeten. Correio Braziliense had zelfs een speciale voorpagina gemaakt met daarop een foto van Neymar en de vorm van een in Barça gekleurde La Sagrada de Familia. “Neymar, een nieuwe ster in de voetbal hoofdstad” stond er als kop boven. Een andere Braziliaanse krant herhaalde de worden van Neymar over Messi: “I wil Messi helpen om de beste van de wereld te blijven.” Een andere Braziliaanse krant, O Globo, kopte het artikel van Neymar met de tekst “ Braziliaanse prijs arriveert in het koninkrijk van Messi.”

De pers in de Verenigde Staten hadden veel aandacht voor de transfer van Neymar. Sports Illustrated weet te melden dat de komst van de Braziliaanse spits al veel opwinding onder de Barça spelers heeft gegenereerd. Zo heeft Iniesta gezegd: “ Hij komt op de best mogelijke plek voor hem.” De landgenoot van Neymar, Dani Alves vergeleek de nieuwe aankoop met andere grote Brazilianen die in Camp Nou hebben gespeeld, zoals Romário, Ronaldo, Rivaldo en Ronaldinho. “Neymar geeft ons een Braziliaans tintje, de anderen lieten hun sporen na, ik weet zeker dat hij dat ook zal doen,” zei de rechtsback van
FC Barcelona.

Niet alleen de internationale pers bestede aandacht aan Neymar, maar ook de Catalaanse pers was natuurlijk goed vertegenwoordigd vanaf het moment dat de nieuwe Barça ster in Barcelona lande. Zo was de Catalaanse krant El 9 Esportiu onder de indruk dat Neymar de menigte in Camp Nou begroette in het Catalaans.

Mundo Deportivo heeft op haar website een aparte sectie gemaakt met alle nieuwsberichten over Neymar. Vanaf maandag zijn er al 5 pagina's met nieuwsberichten en foto's te vinden in deze sectie. Ook in de dagelijkse krant is besteed de redactie van Mundo Deportivo veel aandacht aan deze nieuwe speler FC Barcelona.

De andere toonaangevende sportkrant in Spanje, Sport, kopt met de tekst: "Neymar zet het Camp Nou op zijn kop." De sportkrant merkt op dat slechts een andere voetballer in de geschiedenis van de club meer aandacht heeft gekregen tijdens zijn presentatie als speler van FC Barcelona en dat was Zlatan Ibrahimovic.