Nieuws Juni 2012

Nieuwe aanwinsten museum Barça

Het museum van FC Barcelona heeft voor de 17 trofeeën die door de diverse professionele teams van de club in het seizoen 2011/12 zijn gewonnen een mooie vitrine gemaakt vlakbij de drie Gouden Bal trofeeën van Lionel Messi. De 17e en laatste aanwinst van het seizoen, de LNFS Liga trophy, is maandag 25 juni door Barça Alusport gewonnen.

Dit zijn niet de enige nieuwe aanwinsten die te bewonderen zijn door de bezoekers van het museum. Lionel Messi heeft zijn voetbalschoenen geschonken waarmee hij zijn 234e doelpunt voor FC Barcelona scoorde in de competitiewedstrijd tegen Granada op 20 maart 2012. Door dat doelpunt passeerde de Argentijn de legendarische César Rodríguez en mag Leo zich vanaf die dag topscorer aller tijden van FC Barcelona noemen.

Daarnaast heeft Josep Guardiola besloten om een voor hem hele speciale award te delen met de fans. De coach heeft de prijs die hij op 9 januari 2012 in Zurich tijdens het FIFA gala in ontvangst heeft mogen nemen als beste coach van 2011. Guardiola won de award met 41,92% van de stemmen uitgebracht door alle aanwezigen bij het gala. De twee overige kandidaten waren Sir Alex Ferguson en José Mourinho en zij kregen respectievelijk 15,61% en 12,43% van de stemmen. Bij het in ontvangst nemen van de award verklaarde Guardiola: “Met heel mijn hart wil ik deze prijs delen met Tito Vilanova, mijn vriend, mijn collega en assistent. Ondanks dat je er de laatste tijd niet veel bij bent (Tito was nog herstellende van zijn operatie) ben je altijd bij me. Deze is voor jou!”