Nieuws Augustus 2014

Nieuwe keepers van Barça B

Niet alleen het eerste team van FC Barcelona heeft komend seizoen nieuwe keepers onder de lat staan. Komend seizoen bestaat het keepers-trio van Barça B uit: Adrián Ortolá, Joseph Fabrice Ondoa en José Aurelio Suárez.

In het team van Eusebio Sacristán waren twee keepersposities vacant geworden doordat de eerste doelman Jordi Masip promoveerde naar het team van Luis Enrique en Miguel Bañuz in juni naar Villarreal vertrok waar hij keeper is geworden van Villarreal B. Bañuz speelde sinds de zomer van 2011 in de jeugd van FC Barcelona, eerst bij de Juvenil A en een jaar later nam Eusebio de jonge keeper in zijn selectie op. Bij Barça B werd Miguel echter geen vaste waarde waardoor de club besloot het contract niet te verlengen.

Voor Adrián Ortolá zijn Ondoa en Suárez geen onbekende. De twee keepers-talenten speelden namelijk tot deze zomer bij de Juvenil A van FC Barcelona. Daar hebben ze de nodige ervaring opgedaan aangezien ze met het team van Jordi Vinyals de UEFA Youth League hebben gewonnen. Ondoa en Suárez zijn slechts zes dagen van elkaar geboren, maar wel in een totaal andere omgeving.

José Aurelio zag op 18 december 1995 het levenslicht in Gijón in de Spaanse provincie Asturië en Joseph is geboren op 24 december van hetzelfde jaar in Yaoundé, Kameroen. Met behulp van de Fundación Samuel Eto’o, de stichting van de oud Barça-speler, kwam Ondoa in 2009 naar La Masía. Zijn Spaanse teamgenoot verhuisde in 2011 naar Barcelona en speelde tot die tijd in zijn woonplaats Gijón bij TSK Roces.

Het is aan keeperstrainer Carlos Busquets om de drie jonge doelmannen klaar te stomen voor een nieuwe seizoen met Barça B in de Segunda División A.
Het eerste competitieduel van Barça B is op 23 augustus om 19:00 uur in Pamplona tegen CA Osasuna in het El Sadar stadion