Nieuws September 2021

Nieuwe spits: Luuk de Jong

En daar is ie dan. Uit de hoge hoed: Luuk de Jong. Geleend van Sevilla met optie tot koop. Inmiddels lichamelijk goedgekeurd. Meteen een goede band met Ronald Koeman. D eerste training zit er al weer op. Luuk is geboren op 27 augustus 1990 in het Zwitserse Aigle. De ouders van Luuk en Siem speelden beiden volleybal in Zwitserland. Siem is 2 jaar ouder en ook een begenadigd voetballer.

Luuk verhuisde op zijn 4e naar Nederland. Groeide op in de Achterhoek. Begon met voetballen bij DZC “68 en verhuisde op zijn tiende naar de jeugdopleiding van de Graafschap. Debuut in het betaalde voetbal: 7 november 2008. Eerste competitiedoelpunt een kopdoelpunt (wat anders) tegen FC Twente (eindstand 2-2). Ondanks alle inspanningen kon niet voorkomen worden dat de Graafschap degradeerde. Volgende club: FC Twente. 28-2-2010: 1e treffer voor Twente. 21 duels, 7 doelpunten. Kampioen van Nederland.

Contract open gebroken tot medio 2014. 1e hattrick: 29-1-2012. Tegenstander FC Groningen. Niet alleen doelpunten kwamen van zijn voet maar ook vele assists. Trainerswissel: Steve McClaren in plaats van Co Adriaanse. Luuk bleef scoren: in 2 wedstrijden 5 doelpunten. In totaal 51 duels en 25 doelpunten. Niet slecht! Vele clubs wilden hem hebben maar het was Borussia Mönchengladbach dat Luuk overnam voor 15 miljoen euro.

Het was geen geslaagd huwelijk; halverwege zijn 2e seizoen verhuisd hij naar Newcastle United. In mei 2014 was hij zonder club. En toen kwam PSV. Luuk tekende een vijfjarig contract. Debuut: 31-7-2014. Thuis tegen Sankt Pölten maakte hij zijn 1e doelpunt voor PSV. En er volgden er meer; te veel om op te noemen. PSV had een goede aankoop gedaan. Successen in Nederland en Europa. Gevolg: contractverlenging tot medio 2021. Siem de Jong werd gehuurd van Newcastle. Luuk scoort meer dan 100 doelpunten voor PSV. 1 x topscorer van de eredivisie (samen met Dusan Tadiç). Luuk tekent vervolgens een 4-jarig contract bij Sevilla. Transfersom: 15 miljoen euro. Eerste doelpunt: 20-10-2019 tegen Levante (met het hoofd…).

Hoogtepunt1 : winnende doelpunt tegen Manchester United in de halve finale van de Europa League. Hoogtepunt 2: 21-8-2020. Luuk scoort de 1-0 en 2-0 in de met 3-2 gewonnen finale van de Europa League (tegenstander: Internazionale). En dan slaat Barcelona toe:

Luuk komt op huurbasis het seizoen 2021/2022 spelen voor Barcelona. Sterk met het hoofd, altijd hard werkend, oog voor de medespeler, tandem met Memphis. Luuk: veel succes bij FC Barcelona. Visca Barça Foto: fcbarcelona.com