Nieuws Oktober 2011

Officiële opening La Masia, Oriol Tort Training Center

Het is een speciale dag in de historie van FC Barcelona. Donderdagavond om 19:30 uur wordt het nieuwe La Masia, Oriol Tort Training Center, officieel geopend. De datum van 20 oktober is gekozen omdat dit samen valt met 32e verjaardag van het oude La Masia de Can Planes.

Er worden ongeveer 100 voormalige bewoners verwacht. De huidige president van Catalonie, Artur Mas, en voormalige voorzitters van FC Barcelona, Agusti Montal, Josep Lluis Nunez, en Joan Gaspart hebben ook hun aanwezigheid bevestigd. De club heeft daarnaast leden van de families Gamper, Tort, Farga, Pedraza en Pereda uitgenodigd.

De openingsceremonie bestaat uit muzikale optredens, audiovisuele presentaties en speeches van diverse belangrijke personen. De huidige 72 jonge bewoners van Masia hebben ook een rol in het evenement. Naar verwachting wordt het een emotionele ceremonie met vele verrassingen voor de aanwezigen.

Het evenement zal live te volgen zijn in het Catalaans, Spaans en Engels via de sociale netwerken van Barça en op het kanaal van de club op YouTube. FC Barcelona is de eerste club in Spanje die een live gaat uitzenden op YouTube. Op Twitter en Facebook heeft Barça meer dan 25 miljoen geregistreerde fans (@fcbarcelona_cat, @fcbarcelona, @fcbarcelona_es en www.facebook.com/fcbarcelona) en daarnaast zijn meer dan 110.000 lid van het FC Barcelona YouTube kanaal (www.youtube.com/fcbarcelona).

Het nieuwe Masia is meer dan een gebouw en de gevel is meer dan alleen een muur. Op de gevel van het gebouw zijn 350.500 LED's aangebracht en die vormen samen een scherm van 1.460 m². Het wordt door de club onder andere gebruikt voor reclame uitingen van de sponsoren van FC Barcelona. Daarnaast kan het scherm op de gevel ook gebruikt worden om live wedstrijden uit te zenden en festiviteiten weer te geven die plaats vinden bij de club of in de stad Barcelona. De projecties hebben geen invloed op het dagelijks gebruik van het gebouw voor La Masia.

Josep Guardiola sprak dinsdag tijdens de persconferentie voor de Champions League over de opening van het nieuwe Masia in het Ciutat Esportiva. Guardiola groeide op in het oude gebouw: “De nieuwe faciliteiten brengen een kwalitatieve verbetering en maken goed aan wat het gebouw nog mist aan geschiedenis. De club heeft een fantastisch nieuw La Masia gecreëerd.”

Bij diezelfde persconferentie sprak Messi ook over zijn herinneringen: “Ik heb nooit gewoond in het oude gebouw, maar we aten er iedere dag en ik heb er vele goede herinneringen aan over gehouden. Het hielp me aanpassen aan mijn nieuwe omgeving. Ik heb het nieuwe gebouw gezien en het is fantastisch; spectaculair zelfs.”