Nieuws Juli 2012

Olympische Spelen afgelopen voor Spanje

Spanje was ongetwijfeld een van de grote favorieten voor het voetbalgoud op de Olympische Spelen dit jaar, maar na twee wedstrijden bevindt het team van Luis Milla zich onderaan in poule D, met geen uitzicht op de kwartfinales.
In Newcastle verloor Spanje, met onder andere Martín Montoya en Cristian Tello in de basis, van Honduras met slechts 0-1, nadat zij ook in de openingswedstrijd tegen Japan met 0-1 onderuit gingen. Driemaal raakten ze het houtwerk van de tegenstander, maar helaas konden ze geen poging omzetten tot de gelijkmaker.

Evenals tegen Japan keek Spanje al vroeg in de wedstrijd tegen een achterstand aan. Via de vleugel speelde Espinoza een cross in het Spaanse zestienmetergebied, dat tot Bengtson verwerkt werd tot het enige doelpunt van de wedstrijd. Voor deze Hondurese aanvaller was het al de derde goal van het toernooi. Pas laat in de eerste helft werden de Spanjaarden dreigend aan de andere kant door veel initiatieven van Montoya die afgerond werden door Mata, maar de speler van Chelsea vond het net niet, waarmee de 0-1 score met de rust onveranderd was.

Coach Milla veranderde zijn tactiek voor de tweede helft met het inbrengen van Ander. Al in de eerste vijf minuten werden de toeschouwers getrakteerd op twee schoten aan beide kanten op het houtwerk; de eerste kwam van Espinoza, die dicht bij de 0-2 was, en de tweede van Adrián na een briljante cross van Montoya. Ook Muniaín en Rodrigo markeerden het houtwerk, terwijl Rodrigo, Adrián en Tello – die zijn opwachting mocht maken in de 83e minuut – allemaal kansen kregen om de gelijkmaker te scoren. Honduras keeper Mendoza keepte echter uitstekend en behield de voorsprong voor zijn ploeg. Tegen het einde van de wedstrijd claimde Spanje nog een penalty, maar de ploeg vond geen gehoor bij de scheidsrechter en kreeg het niet voor elkaar om alsnog te scoren. Met de 0-1 overwinning was Honduras de grote verrassing en stuurde de ploeg één van de favorieten voor het goud al vroegtijdig naar huis.

Er staat voor Spanje nog één wedstrijd op het programma, tegen Marokko, maar na twee nederlagen heeft de ploeg helaas geen hoop meer op het bereiken van de kwartfinales.

Opstelling Spanje: De Gea, Montoya, Botía, Domínguez, Jordi Alba, Javi Martínez (83’ Tello), Koke (45’ Ander), Muniaín, Mata, Isco (66’ Rodrigo) en Adrián.
Opstelling Honduras: Mendoza, Crisanto, Figueroa, Velásquez, Peralta, Martínez, Bengtson (81’ Lozano), Najar (57’ Mejía), Espinoza (72’ Peralta), Leveron en Garrido