Nieuws Augustus 2015

Pedro vertrekt naar Chelsea

Al lange tijd doken er hier en daar geruchten op, maar nu is het dan toch definitief: Pedro Rodríguez vertrekt uit Barcelona. Zijn nieuwe werkgever wordt Chelsea. De Engelse club en Barça zijn deze week een transfersom van dertig miljoen euro overeengekomen.

De Club heeft op haar Spaanstalige website haar dankbaarheid richting de man uit Tenerife uitgedrukt voor zijn professionaliteit en zijn toewijding aan de club tijdens de seizoenen die hij voor de blaugranas uitkwam. En natuurlijk wensen zij hem, net als wij, het allerbeste voor de toekomst.

Pedro arriveerde bij FC Barcelona in de zomer van 2004, toen hij opgenomen werd in de Juvenil A. Elf jaar later was hij een van de hoofdrolspelers in de beste jaren in de clubgeschiedenis, met twee Tripletes en liefst twintig (!) titels in totaal op zak!
‘Pedrito’ debuteerde in de hoofdmacht van Barça in het seizoen 2007/08. Nederlandse trainer Frank Rijkaard gaf de jonge aanvaller zijn eerste kans. Pep Guardiola vormde Pedro het seizoen erna om tot een geregeld gezien gezicht binnen zijn team, hoewel Pedro aanvankelijk voor Barça B bleef uitkomen. Eenmaal overgestapt naar het eerste team leverde Pedrito een steeds belangrijkere bijdrage aan de grote successen van de club. Zijn doelpunten in de Europese Super Cup in 2009, het Wereldkampioenschap voor Clubs in 2009, in de finale in Wembley in 2011, en heel recentelijk dat o zo belangrijke doelpunt in de Europese Super Cup (2015) zijn slechts voorbeelden daarvan.

In de afgelopen jaren heeft Pedro 321 wedstrijden in het eerste team bij elkaar gespeeld, en kwam tot een doelpuntentotaal van 99. Hij neemt een indrukwekkende palmares mee naar Engeland: 5 landstitels, 3 Champions Leagues, 3 Spaanse bekers, 3 Europese Super Cups, 4 Spaanse Super Cups en 2 Wereldbekers voor Clubs. In deze periode won hij tevens met het Spaanse nationale elftal het WK van 2010 en het EK van 2012.

Gràcies, Pedro!

video: www.fcbarcelona.es