Nieuws November 2011

Pep: “Tegen Getafe begint een geweldige opbouw naar Kerstmis”

Josep Guardiola neemt de trip naar Getafe erg serieus, met een aantal uitermate belangrijke op het programma in een december gevuld met actie, waaronder de trips naar Madrid en Japan. Pep: “Tussen nu en Kerstmis staat ons een fascinerende maand te wachten, en alles begint met de wedstrijd tegen Getafe. In dit kampioenschap moet je heel erg hard werken, tot het einde… Alles telt mee in deze strijd. Alle teams hebben hun sterktes, en als we niet op ons allerbest zijn, kunnen we punten verspelen. Kerstmis komt eraan en we moeten proberen Madrid bij te houden. De ploeg moet dezelfde vorm vasthouden, met intens voetbal en hetzelfde aantal kansen creëren als afgelopen maand. We moeten elke dag beter worden.”

Nu de Champions League wedstrijd in het San Siro achter hem ligt, is Guardiola opzichtig wat betreft Getafe. “Hun coach was bij Levante, waar we het heel erg lastig hadden. Het team heeft goede aankopen gedaan dit seizoen en de stukjes beginnen op hun plaats te vallen. We moeten niet vergeten dat ze veel wedstrijden tot een gelijkspel hebben getrokken in de laatste minuten.” Terwijl Barça veel heeft gereis de afgelopen week, heeft Getafe volledig de tijd gehad zich voor te bereiden. “We moeten reizen na een heel intensieve wedstrijd, een hele vermoeiende in het San Siro, gespeeld te hebben, en we moeten slechts drie dagen later weer op pad.”

Guardiola sprak ook over de ernst van de Wereldbeker voor Clubs in Japan. “Je moet de Champions League winnen om daar te komen, en dus is dit niet zomaar iets.” De coach werd gevraagd of hij vindt dat sommige spelers aangetast worden vanwege het feit dat ze niet veel speelmogelijkheden krijgen. Pep: “Ze moeten zich ervan verzekeren dat dat ze niet onderuithaalt. Ze verdienen het natuurlijk allemaal om te spelen, en ik neem beslissingen gebaseerd op wat ik zie. Ze moeten elkaar allemaal helpen.”

Afgelopen donderdag verlengde Jonathan Dos Santos zijn contract tot 2015. Pep: “We hebben heel veel respect voor hem, en ik ken hem goed. Hij is heel veelzijdig en Barça moet hem niet weg laten gaan. Hij is te goed, hij heeft teveel klasse, en hij zou Barça niet op zo’n jonge leeftijd moeten verlaten. Er zijn niet veel spelers die zo’n druk kunnen creëren en de bal zo goed kunnen rondspelen als hij kan. Ik heb gehoord dat hij de voorwaarden binnen een minuut accepteerde, en dat zegt veel over hem. Het betekent dat hij dit instituut waardeert en dat hij hier gelukkig is.” Guardiola zei ook dat als de technische secretaris besluit een speler te willen houden, dat dat is omdat “hij denkt dat er een plek voor die speler is weggelegd in het eerste team.”

Tot slot sprak Josep Guardiola over Tito Vilanova, die dinsdag een operatie onderging. Hij mist zijn assistent zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. “Tito is momenteel niet hier, maar hij komt snel terug. We missen hem op alle manieren mogelijk. Hij is een intieme vriend van mij, ik mis hem, en als het aankomt op het coachen van het team doet hij alles dat ik van hem vraag. Hij voelt zich geleidelijk aan beter, maar moet voldoende rusten en de tijd nemen. Hij zal terugkomen wanneer hij kan.”