Nieuws April 2012

Pep: “Winnen is de enige manier”

Josep Guardiola benadert de wedstrijd van zaterdag tegen Levante met uiterste voorzichtigheid en bestempelt het duel als uitermate belangrijk. Hij weet dat de  volgende competitiewedstrijd, die tegen koploper Real Madrid, veel moeilijker zal zijn dan wat men lijkt te denken. Pep: “Ik zal het team neerzetten dat ik denk dat het sterkste is, en dat zich het beste kan aanpassen aan de tegenstander en de plaats.” Hoewel hij zich ook al zorgen mag gaan maken over een cruciale halve finale van de Champions League, bovenop de aanstaande Clásico, denkt Pep er geen seconde aan om enkele van zijn sterren te laten rusten. “We weten dat het moeilijk is, maar we willen de uitdaging van de Liga verlengen en om dat te kunnen doen, moeten we met het beste team mogelijk spelen… Als het verschil tien punten zou zijn, zouden we ons op maar één competitie kunnen richten, maar met de situatie van dit moment is de wedstrijd tegen Levante veel belangrijker.”

In de Spaanse competitie gelooft de Catalaanse coach dat het essentieel is voor zijn team om ten minste vier punten afstand van de koplopers te behouden. Pep: “Als we de wedstrijd tegen Levante niet winnen, dan hebben we niets om voor te spelen tegen Madrid. Dan zouden we de kleine kans die we hebben verliezen… Er is maar één manier om competities te verlengen, en dat is door te winnen.”

Guardiola sprak ook over Carles Puyol, die vrijdag zijn 34e verjaardag vierde. Nadat hij zijn aanvoerder feliciteerde, zei Pep: “Hij is het type speler bij wie zijn fitheid hem vertelt wanneer hij moet stoppen. Zijn wil en gretigheid zijn amper veranderd vanaf de dag dat hij begon. Als ernstige blessures hem bespaard blijven, dan zal zijn carrière nog wel een tijdje kunnen doorgaan.”
Pep was ook blij dat hij Afellay terug kon verwelkomen na een langdurige blessure. “Dat is één man meer voor ons doel. Nu zal hij hard moeten werken om terug te komen in het team.”
Tot slot sprak de coach over Abidal, die herstellende is van zijn levertransplantatie. “De informatie die wij ontvangen hebben, zegt dat alles volgens plan verlopen is en dat er geen vervelende complicaties zijn geconstateerd. Dat is het beste nieuws.”

FC Barcelona reist zaterdag naar Valencia om het daar op te nemen tegen Levante (22:00 uur, Sport1). Volg het live verslag via onze Twitter!