Nieuws Januari 2011

Piqué gelukkig maar snakkend naar meer

In een interview met UEFA.com vertelt Gerard Piqué over zijn dagen bij La Masia en Manchester United, over zijn succes met FC Barcelona en Spanje, en over de reden waarom “het beste nog moet komen”.

Je bent zo jong en toch heb je al bijna alles gewonnen wat er te winnen valt in voetbal. Wat motiveert jou om nog meer te winnen?
“Het belangrijkste is begeerte. Ik houd van wat ik doe en ik ben omgeven door fantastische teamgenoten en de beste spelers ter wereld in de plaats die mijn thuis is. Er zijn nog zoveel dingen die ik binnen het voetbal kan doen—ik heb nog nooit meegedaan, laat staan gewonnen, in het UEFA EK met Spanje.”

Wat heb je geleerd van je tijd bij Manchester United en waarom vertrok je naar de Premier League op zo’n jonge leeftijd?
“Dat was een geweldige ervaring die me heeft geholpen elk jaar te leren en mezelf te verbeteren. Ik had het geluk dat ik de waarden van het Engelse voetbal kon combineren met de waarden die ik in La Masia had geleerd. Engeland heeft me geholpen in het ontwikkelen van mijn capaciteiten. Ik trainde onder Sir Alex Ferguson in fantastische jaren, hoewel ik moet toegeven dat het moeilijk was om me aan te passen aan een nieuw leven na Barcelona. Ik ging naar de Premier League omdat ik wist dat het een kans die me op gang zou brengen met voetballen. United heeft me geleerd te strijden, maar ik heb altijd geweten dat ik ooit terug zou gaan naar Barça.”

Wat zijn volgens jou de redenen achter het succes van Barcelona in het voortbrengen van jong talent?
“Ik geloof dat een gedefinieerde stijl en continuïteit met de jonge spelers die opkomen erg belangrijk zijn. Geloven in het werk dat je doet, van de jeugdteams tot de senioren, en altijd weten wat er op het spel staat—dat is belangrijk. De waarden die Barcelona aanbiedt aan de jonge spelers hebben bijgedragen aan het creëren van een specifieke speelstijl—ik denk dat geen andere club in de wereld dit heeft.”

Wat zijn jouw eerste voetbalherinneringen?
“Ik herinner me dat mijn opa, Amador Bernabéu, mij mijn eerste voetbal gaf. Dat springt eruit, net als de eerste toernooien waaraan ik meedeed samen met teamgenoten als Cesc Fàbregas toen we in de Barcelona jeugdteams zaten. Als jongetje keek ik op naar Fernando Hierro (voormalig Spanje en Real Madrid verdediger)—hij was zo’n geweldige speler en een goede leider.”

Je traint elke dag met Xavi Hernández, Andrés Iniesta en Lionel Messi. Welke van de drie denk jij dat de FIFA Ballon d’Or zal winnen?
“Ik zou zeggen Messi, aangezien hij de beste speler ter wereld is, maar als ik de prijs over die drie mocht verdelen, zou ik het doen. Als een voetballer heeft Messi alles, maar Xavi en Iniesta zijn de best die ik heb gezien met de bal aan hun voeten.”

Als men naar Barcelona kijkt, lijkt het soms alsof jullie allemaal met jullie ogen dicht zouden kunnen spelen. Hoe genereren jullie een dergelijk zelfvertrouwen?
“Met werken, discipline, vastberadenheid en het hebben van een geweldige coach als Josep Guardiola, die ons aanspoort altijd op onze hoede te zijn. We gaan elke dag tegemoet alsof het een wedstrijd is. In werkelijkheid is er geen groot geheim—hard werken en het hebben van een coach die in eigen kring is opgeleid helpen heel veel.”

Geloof jij dat dit Barcelona team een van de beste in de geschiedenis is?
“We zijn behoorlijk goed en we hebben een aantal goede seizoenen achter de rug. Wat je niet kunt vergeten, is dat er een aantal ongelofelijke teams in de voetbalgeschiedenis is geweest, dus we hebben nog wel een weg te gaan voor we dat niveau bereiken. Wanneer de jaren voorbij zijn en we zullen reflecteren op wat we dan bereikt hebben, kunnen we pas gaan vergelijken.”

Welke herinneringen heb je aan het WK van afgelopen jaar?
“Ik heb duizenden herinneringen aan het toernooi—ik had een kans om te scoren tegen Zwitserland, de twijfels die we hadden nadat we die wedstrijd verloren, de goal van Andrés Iniesta in de finale… Het was allemaal onvergetelijk.”

Denk je dat 2010 gezien zal worden als het beste jaar uit je carrière of moet het beste nog komen?
“Dat weet ik echt niet. Elk seizoen komen er nieuwe uitdagingen met verschillende redenen om gemotiveerd te zijn. We hebben nog zoveel te doen en ik ben nog jong. Ik ben een type persoon die graag gelooft dat het beste nog moet komen.”