Nieuws September 2014

PSG-Barça: Wist je dat?

* Met de clash tussen FC Barcelona en Paris Saint-Germain in het Parc des Princes in Parijs aanstaande, tijd voor de belangrijkste weetjes!

* Het is de zesde keer dat Paris Saint-Germain en FC Barcelona elkaar ontmoeten in een officiële wedstrijd. De vorige vijf keer resulteerden in een overwinning voor elke ploeg, en de andere drie eindigden allen in een gelijkspel.

* PSG kwalificeerde zich toen de twee ploegen elkaar troffen in de Champions League van 1995, terwijl Barça dat deed in 2013 op basis van uitdoelpunten. De Catalanen waren tevens degenen die in 1997 de Europacup II wonnen.

* In die finale, in 1997, speelde Luis Enrique ook mee, toe Barça hun vierde (en laatste) Europaleague II titel wonnen.

* De huidige coach van PSG, Laurent Blanc, ook wel bekend als ‘Le President’, was destijds tevens in de blaugrana selectie te vinden. Echter miste hij die finale wegens een blessure.

* PSG heeft de afgelopen 29 wedstrijden in het Parc des Princes op het Europese podium niet een keer verloren. Ze hebben 19 keer gewonnen en tien keer gelijkgespeeld.

* In de tien officiële wedstrijden die de Franse ploeg dit seizoen al gespeeld heeft, is er tevens niet een keer verloren (acht keer Ligue 1, één keer Champions League, en één keer de Franse Super Cup gespeeld in China). Barça is in zeven wedstrijden ongeslagen.

* Dit seizoen heeft Barça maar liefst 630 minuten overleefd zonder een tegendoelpunt te incasseren.

* De drie voormalige Barça-spelers in de selectie van PSG zijn tevens degenen die binnen deze selectie de meeste Champions League wedstrijden hebben gespeeld: Ibrahimović (104), Maxwell (72) en Motta (59).

* Bij Barça betreft dat Xavi (148) en Andrés Iniesta (99).

* De scheidstrechter van PSG-Barça is de Italiaan Nicola Riccoli. Hij heeft al tweemaal eerder een Barça-wedstrijd gefloten (eenmaal een blaugrana zege; eenmaal een nederlaag).