Nieuws April 2011

Puyol: “Een finale is altijd anders”

Carles Puyol, die weer een wedstrijd speelde na bijna tweeëneenhalve maand uit de running te hebben gelegen, gelooft dat de resultaten en voorgaande ontmoetingen tussen Barça en Madrid geen invloed zullen hebben op hoe de Spaanse Bekerfinale zal verlopen aanstaande woensdag.

De aanwezigheid van de aanvoerder afgelopen zaterdag in de startende elf was een grote verrassing. Een aangename verrassing, al moest Puyol in de 58e minuut het veld opnieuw geblesseerd verlaten. Puyol had al sinds 22 januari niet meer gespeeld, toen hij geblesseerd raakte tegen Racing Santander, en die tweeënhalve maand leken een eeuwigheid te duren voor de verdediger. Afgelopen zondag sprak de aanvoerder tijdens een persconferentie over zijn herstel, de competitiewedstrijd tegen Madrid en de Spaanse Bekerfinale die op het programma staat.

De vier wedstrijden tegen Real Madrid lijken deze dagen het onderwerp van gesprek in het Barça kamp. Puyol noemt de wedstrijden tegen Mourinho’s team een ware uitdaging: “Het zijn wedstrijden tegen onze grootste rivaal. We kijken er allemaal heel erg naar uit.” Puyol speelt al twaalf jaar voor het eerste team van Barça uitkomt en weet alles van de clashes met Real Madrid. Met die ervaring op zak gelooft de blaugrana aanvoerder dat men niet naar de recente duels tegen Madrid moet kijken om de bekerfinale van woensdag te analyseren: “Een finale is altijd anders… Het heeft niets te maken met voorgaande wedstrijden of met de huidige baan van dit seizoen.”

Puyol werd ook ondervraagd over de wedstrijd van afgelopen zaterdag tegen de Koninklijke en de voorsprong van acht punten die Barça vooralsnog behoudt. Puyol: “De titel is een beetje dichterbij gekomen… Maar we moeten niet overmoedig worden.” Hij is van mening dat het team zaterdag een beter resultaat had kunnen behalen, maar zei desondanks dat de spelers over het algemeen vonden dat ze een goede wedstrijd hadden gespeeld.” Over de ‘strategie’ die Mourinho hanteert, zei Puyol: “Iedereen speelt zoals hij denkt dat het moet en iedereen gebruikt de wapens die ze hebben.” Over de aanstaande duels zei de aanvoerder: “Wij hebben een filosofie, een manier van spelen, die we tot het einde zullen respecteren.”

Zaterdag maakte Puyol zijn rentree op het veld: “Ik voelde me goed, vol met enthousiasme. Het waren drie zware maanden voor mij.” Ondanks dat hij last kreeg van zijn hamstring tijdens de wedstrijd, waardoor hij het veld vroegtijdig moest verlaten, legde Puyol uit: “Het was het perfecte moment om mijn comeback te maken. In de eerste helft voelde ik me echt heel goed, tot ik wat last kreeg.” Hij ontkent echter dat de pijn in de hamstring van zijn linkerdij het gevolg is van een te vroege rentree: “We hebben samen de beslissing genomen en het was de juiste.” De aanvoerder weet niet of hij alweer in staat zal zijn om te spelen in de bekerfinale. “Maar ik ben er zeker bij, of ik nu speel of niet.”

Tot slot sprak Puyol nog over de afgelopen maanden waarin hij hard werkte aan zijn herstel, niet wetende wanneer hij terug zou kunnen keren naar het eerste team. Carles: “Elke dag probeerde ik het weer. Er waren dagen dat alles goed ging, en andere dat we weer bij af waren. Dat was het zwaarste.” Toch is de aanvoerder ervan overtuigd dat hij geen blijvend letsel zal ondervinden aan zijn blessure.

Carles Puyol droeg tijdens de persconferentie het nieuwe shirt dat Nike en FC Barcelona ontworpen hebben voor de bekerfinale in Valencia. Op de achterkant staat: “We are the colours, we are our ways” (wij zijn de kleuren, wij zijn onze wegen).