Nieuws Mei 2014

Puyol hangt voetbalschoenen aan de wilgen

In maart van dit jaar had Carles Puyol al aangegeven dat hij aan het einde van het seizoen zo stoppen met voetballen bij FC Barcelona. Met deze mededeling werden de geruchten gevoed, dat de centrale verdediger zijn carrière  in Amerika zou gaan afsluiten. Maar vrijdag maakte FC Barcelona bekend dat hij toch behouden blijft voor de club.

FC Barcelona maakte namelijk bekend dat Puyol opgenomen wordt in de directie en wordt de assistent van Zubizarreta, de sportief directeur van de Catalaanse Club. Dit was een wens die tijdens de afscheidsceremonie al werd geuit door de voorzitter, bestuurder, coaches en spelers.

Puyol was blij met de nieuwe overeenkomst met FC Barcelona. “Ik wil FC Barcelona bedanken voor alles wat de club me in het verleden heeft gegeven en voor deze kans”, zei hij. “ Ik zal mijn uiterste best doen en ik hoop veel te leren.” Maar hij voegde er ook aan toe “Ik heb eerst wat tijd nodig om te rusten en de behandeling van mijn knie voort te zetten, maar ik kijk echt naar mijn nieuwe functie. Ik ben erg enthousiast over deze nieuwe fase in mijn leven.”

Ook Zubizarreta reageerde heel content op het nieuws dat hij geassisteerd gaat worden door Puyol. “We gaan leren van al zijn ervaring in het voetbal. We willen dat mensen zich realiseren hoeveel hij weet. Hij wordt assistent in het sportmanagement, dus hij gaat met mij samenwerken aan zowel interne als externe clubprojecten.”

Samen zullen de twee oud voetballers de meeste tijd besteden aan de externe projecten en dan moet vooral gedacht worden marketing en financiën. Zubizarreta hoopt niet alleen dat Puyol veel gaat leren, maar dat de oud keeper van Barça zelf ook veel zal leren van Puyol.

Met deze nieuwe functie voor Puyol, komt er een einde aan zijn actieve voetbalcarrière. De Catalaan won met Barça zes landstitels, twee keer de Copa del Rey, drie keer de Champions League, twee keer de Wereldbeker voor clubs. Met het Spaanse nationale elftal werd hij één keer Europees kampioen en een keer Wereldkampioen.