Nieuws Mei 2009

Reacties na winst Champions League

Overal in Barcelona vrolijke gezichten na het winnen van de derde Champions League uit de clubhistorie. Op de Ramblas werd direct na de wedstrijd voor de derde keer dit seizoen feest gevierd, in Rome overheerste de Catalaanse liederen, en ook in menig Nederlandse huiskamer zal de overwinning met gejuich begroet zijn. Uiteraard werd er bij spelers, trainers en derden om een reactie gevraagd, een greep uit deze reacties:

Guardiola, de zesde trainer in de historie van het toernooi die de cup ook als speler won. "De ploeg in balbezit de meeste kans heeft een wedstrijd winnend af te sluiten." Ondanks dat dit het beste jaar uit de geschiedenis van de club is vind de oefenmeester zijn team niet het beste elftal uit de geschiedenis van de club.

Zijn collega Ferguson was tevens lovend over Barcelona: "Het beste team heeft gewonnen''. Een mooi compliment maakte hij naar de 2 middenvelders van de Blaugranas; Xavi en Iniesta. "Die twee kunnen de bal de hele avond bij zich houden."

Xavi en Puyol waren beide duidelijk over het vroege kantelpunt in de wedstrijd. Puyol: "De eerste tien minuten, tot aan het eerste doelpunt, waren zij de sterkere ploeg. Door het doelpunt kantelden wij de wedstrijd en namen het veldoverwicht over. Ook Xavi had gemerkt dat Barça na het doelpunt won aan zelfvertrouwen, de ploeg veel meer in balbezit was en zo lekker in de wedstrijd kwam.

Ook Messi zal lekker gevoetbald hebben met het veldoverwicht dat Barça na de eerste 10 minuten had. De jonge Argentijn werd mede door de beslissende 2-0 topscorer van het prestigieuze toernooi.

Ook belangrijke gasten, aanwezig in het Romeinse Stadio Olimpico hadden een superieur Barcelona gezien. Spaanse president José Luis Rodríguez Zapatero had geen zorgen gehad aangezien Barca een perfecte wedstrijd speelde. "Dit is het beste team in de wereld. Het zal lang duren voor er weer zo’n elftal staat." Ook koning Juan Carlos I had een superieur Barça gezien.

Ook erelid van onze fanclub Johan Cruijff kwam aan het woord. "Het belangrijkst is de manier waarop de titel binnengehaald is. Ze hebben het hele jaar geweldig voetbal laten zien en geprobeerd aan te vallen en doelpunten te maken." Over hoe dit er volgend jaar uit zal zien geeft de oud trainer en voetballer niet veel prijs: "Volgend seizoen is een nieuw jaar waarin iedereen weer op nul punten begint."

Op dit moment hoeft er echter even nog niet aan volgend seizoen gedacht te worden, eerst nog maar even nagenieten van ‘el triplet’.