Nieuws Januari 2013

Real Madrid - Barça 1-1

FC Barcelona heeft de heenwedstrijd in de halve finale van de Copa del Rey tegen Real Madrid gelijkgespeeld. In Santiago Bernabéu, de thuishaven van Los Blanco’s, eindigde het aantrekkelijke duel in 1-1. Ondanks dat Barça zich hiermee tekort heeft gedaan, biedt deze uitslag nog alle kansen voor de terugwedstrijd eind Februari.

De Blaugrana’s probeerden vanaf het begin van de wedstrijd goed te combineren, maar de Catalaanse ploeg werd fel op de huid gezeten door Real Madrid. Hierdoor kregen beide ploegen de nodige kansen. Zo werd een vrije trap van Cristiano Ronaldo in de eerste minuten goed gepakt door Pinto en kwam Jordi Alba nét tekort na een pass van Iniesta. Xavi kreeg halverwege de eerste helft de grootste kansen. In eerste instantie kwam zijn vrije trap op de lat terecht en een paar minuten later werd de inzet van de Catalaanse middenvelder knap van de lijn gehaald door een verdediger van Real Madrid. Het spel golfde voor rust over en weer, zonder dat het echt grote kansen opleverde. Gerard Piqué wist de bal nog een keer net voor de voeten van Callejon weg te tikken en Messi wist een vrije trap nét over het doel van Real Madrid te werken. Doordat de kansen niet verzilverd werden, zorgde dit voor een 0-0 ruststand.

Barça begon geconcentreerd aan de tweede helft, maar kon niet voorkomen dat de eerste kans voor Real Madrid was. Benzema schoot de bal over het doel van Pinto. Het team van Jordi Roura zag het goede spel even later alsnog beloond worden, toen de defensie van Real Madrid slordig werd. Lionel Messi zette goed druk op de verdediging en gaf de bal op Cesc Fàbregas, die voor de 0-1 zorgde. Dit gaf Barça het nodige vertrouwen en overwicht. Hieruit volgde een aantal kansen voor Fàbregas en Pedro. De jonge aanvaller, die zijn tweehonderdste wedstrijd in het shirt van Barça speelde, zag zijn schot net voorlangs gaan. Tussendoor wist Cristiano Ronaldo namens de Koninklijke de bal net naast het doel te koppen. De Catalaanse ploeg leek de voorsprong uit te bouwen, maar Varane trok de stand tien minuten voor tijd met een kopbal weer gelijk. In de slotfase van de wedstrijd gingen beide ploegen nog voor de winst. Zo zag Jordi Alba zijn schot gekeerd door
Diego Lopez, die na de blessure van Iker Casillas en het passeren van Adán de keeper aan Madrileense kant was. Tot het laatste moment bleef het spannend, want Real Madrid kreeg in de laatste minuut van de blessuretijd tot tweemaal toe een hoekschop. De ploegen slaagden er niet in om te scoren, wat een 1-1 eindstand opleverde.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Piqué, Puyol, Alba, Busquets, Xavi, Fàbregas (85’ Thiago), Pedro (76’ Alexis), Messi en Iniesta.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.