Nieuws Maart 2010

Real Mallorca - Barça 0-1

Zaterdagavond stond voor Barça de lastige uitwedstrijd tegen Real Mallorca op het programma. Het was lastig maar toch werd door Barça met 0-1 gewonnen. De verrassing van deze avond was, dat Guardiola startte zonder sterspeler Messi. Guardiola gaf hem zo rust voor de Champions League wedstrijd tegen Arsenal, die de komende week op het programma.

Vanaf de eerste minuut ging Real Mallorca meteen fel in de aanval. Dit resulteerde in een bal hard op paal door Aduriz. De rebound werd opgepikt door Castro en die schoot ook hard op het doel, maar deze bal werd goed gekeerd door Valdés. Door deze sensationele opening van de wedstrijd, bleef het tempo hoog. Dit leverde voor beide teams diverse kansen op. Na tien minuten was het dan toch raak voor Barça door Pedro, maar zijn doelpunt werd afgekeurd door de scheidsrechter. Pedro stond namelijk net een beetje buitenspel.

Halverwege de eerste helft kreeg FC Barcelona meer grip op de wedstrijd. Hierdoor kwam Real Mallorca er bijna niet meer op de helft van Barça maar als Mallorca weer tot een aanval kwam, dan waren ze gevaarlijk. Ondertussen kreeg Barça ook een paar grote kansen op een doelpunt, maar de keeper van Mallorca, Aouate, redde bekwaam op de inzetten van Ibrahimovic. Vlak voor het einde van de eerste helft moest Valdés nog een keer goed redden op een vrije trap van Valero. De hand van Valdés en de paal stonden een doelpunt van Mallorca in de weg. Hierdoor was de ruststand 0-0.

De tweede helft begon niet zo spectaculair als de eerste, maar startte zoals de eerste helft was geëindigd. Na vijf minuten, werd Messi dan toch ingebracht door Guardiola, maar die haalde Iniesta van het veld, om ook die op die manier rust te geven.

Na een uur spelen was daar toch eindelijk een doelpunt van Barça. Xavi, die net in het veld was gekomen, nam een corner van rechts en Puyol schoot zwaar gehinderd op doel, maar de keeper kon de bal alleen maar weg stompen en stompte de bal voor de voeten van Ibrahimovic die zijn vijftiende doelpunt van het seizoen maakte. Door dit doelpunt moest Real Mallorca toch weer wat meer gaan aanvallen. Hierdoor kregen de aanvallers van Barça wat meer ruimte. Dit leverde Barça een paar kleine kansjes op, maar zoals al de hele wedstrijd wist Aouate steeds goed redding te brengen op de inzetten van FC Barcelona.

In de laatste vijf minuten van de wedstrijd werd het tempo door Real Mallorca verhoogd en de verdedigers van Barça moesten toch nog even hun mouwen opstropen om een gelijkmaker te voorkomen. Maar de aanvallers van Mallorca konden niets meer veranderen aan de stand en daardoor nam Barça de drie punten mee naar huis.
Opstellingen:

Real Mallorca: Aouate, Josemi, Nunes, Ramis, Ayoze, Martí, Marlo (Keita), Borja Valero, Chori Castro (Webó), Aduriz, Víctor (Julio Álvarez)

FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Milito, Maxwell, Touré (Xavi), Iniesta (Messi), Keita, Pedro, Jeffren (Jonathan), Ibrahimovic