Nieuws November 2012

Real Mallorca - Barça 2-4

Wie aan scoreboard journalistiek doet, zou na een 2-4 overwinning zeggen dat het een eenvoudige wedstrijd was voor Barça, maar de wedstrijd was alles behalve dat. In de basiself van Tito Vilanova stond zaterdag weer voor de eerste keer sinds zijn blessure Gerard Piqué. De centrale verdediger speelde niet slecht, maar is nog niet zo sterk als van voor zijn blessure. De van Barça gehuurde Andreu Fontàs startte de wedstrijd op de bank van Real Mallorca en kwam pas het laatste kwartier binnen de lijnen.

De ploeg van Joaquin Caparrós had in de eerste helft twee ‘bussen’ voor het eigen doel geparkeerd en liet een eenzame spits op de middenlijn loeren op de counter. Die tactiek leek in de 21e minuut de juiste voor Mallorca. Een vrije trap van Michael Pereira werd weggekopt door Piqué en de rebound werd schitterend gered door Víctor Valdés. Door de vele spelers in het zestienmetergebied van Mallorca was het lastig om een opening te vinden en daarnaast verliep de wedstrijd in een te rustig tempo. Uiteindelijk werd de score geopend door een geweldige vrije trap van Xavi. Keeper Dudu Aouate dacht dat Messi de vrije trap zou nemen en stond volledig op het verkeerde been. Op slag van rust verslikte Aouate zich in een afstandschot van Messi. De Argentijn slalomde door de verdediging van de thuisclub heen en zijn schot laag over de grond stuiterde net op toen de keeper de bal wilde oprapen. Hierdoor hobbelde de bal langs de vingers van Aouate het doel in; 0-2. Dit leek de ruststand te gaan worden, maar Cristian Tello had andere plannen. De sterk spelende jonge aanvaller schoot nog geen minuut later met een diagonaal afstandschot de bal voor de derde keer in het doel van Mallorca.

De wedstrijd leek na de 0-3 gelopen, maar daar dacht de thuisploeg anders over. Na de rust kwamen ze fanatiek uit de kleedkamer en dat wierp al binnen tien minuten zijn vruchten af. Een verdedigingsfout van Jordi Alba leidde de aansluitingstreffer in. Michael Pereira kreeg alle ruimte om Valdés te passeren en enkele minuten later ging de bal zelfs op de stip. Sergio Busquets maakte hands in de zestienmeter. Víctor Casadesús twijfelde niet en schoot de 2-3 vanaf elf meter binnen. Hierdoor werd het een spannend half uurtje in het Son Moix. Tito Vilanova greep in door de onzichtbare David Villa te wisselen voor Alexis Sánchez en dat bleek een juiste. Dani Alves gaf een voorzet strak voor het doel die op de borst werd aangenomen door Alexis. De Chileen stond met zijn rug naar het doel en besloot de bal terug te leggen op Messi. De kersverse vader schoot letterlijk alle frustraties over de vele aanslagen op zijn enkels van zich af met een keihard schot; 2-4. Vlak voor tijd had Messi zelfs zijn derde van de avond kunnen maken, maar el Pulga faalde in de afwerking en bleef op twee goals steken. Door deze twee doelpunten staat Lionel Messi inmiddels op 76 treffers in het huidige kalenderjaar. Hij is daarmee voorbij Pelé (75 stuks in 1958) en maakt de Argentijn nog steeds jacht op het wereldrecord van Gerd Müller. (85 treffers in 1972).

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano (84’ Bartra), Alba (87’ Montoya), Xavi, Busquets, Fàbregas, Tello, Messi en Villa (66’ Alexis)