Nieuws September 2014

Samper: “Het voelde vertrouwd”

Als 6-jarig jongetje kwam Sergi Samper naar de voetbalopleiding van FC Barcelona en sindsdien had hij de grote droom om in Camp Nou te kunnen voetballen met het eerste team van Barça. Die droom kwam woensdagavond uit. Niet alleen dat, maar de verdedigende middenvelder speelde een sterke debuutwedstrijd voor de Champions league tegen APOEL Nicosia en is sindsdien de nieuwste stralende ster van La Masía.

Niet veel voetballers kunnen zeggen dat ze hun debuut bij het eerste elftal van een club hebben gemaakt tijdens een Champions League wedstrijd. Het is nog zeldzamer voor jonge talenten die al hun hele voetbalcarrière bij één en dezelfde club trainen, maar Sergi Samper wist het voor elkaar te krijgen.

In het seizoen 2013/14 heeft de jonge Catalaan al laten zien een natuurlijk leider te zijn. Bij Barça B speelde Sergi 40 wedstrijden en zijn kwaliteiten werden opgemerkt door Luis Enrique. De hoofdcoach gunde 19-jarige een basisplaats, op de positie van zijn idool Sergio Busquets, en Sergi betaalde het vertrouwen van de coach terug met een sterk optreden in Camp Nou. Met Sergi Roberto en Xavi (60’ Iniesta) aan zijde speelde Samper de gehele wedstrijd. De middenvelder verzorgde 107 passes, meer dan Alves (101) en Adriano (100), waarvan 98 ook een medespeler wisten te bereiken.

Na de wedstrijd vertelde Sergi Samper aan BarçaTV dat hij een onvergetelijke avond had beleefd. “Het is geweldig om mijn debuut in Camp Nou te hebben gemaakt in de Champions League. Mijn droom is uitgekomen. Het voelde vertrouwd om hier te voetballen, met deze spelers om me heen. Ik ben zo blij deze avond te hebben beleefd en enorm dankbaar voor het vertrouwen dat ik heb gekregen”, aldus de 19-jarige debutant. Over de wedstrijd zelf vertelde Samper: “Het was lastig. We speelden niet zoals we hadden verwacht. Toch hebben we hebben gewonnen en zo ons doel bereikt. Deze drie punten geven ons een goede uitgangspositie en veel vertrouwen voor de volgende wedstrijd.”

Video: www.fcbarcelona.cat

Bekijk hieronder de video’s die van Sergi Samper zijn gemaakt tijdens zijn opleiding bij La Masía.