Nieuws November 2021

Spanje kwalificeert zich voor WK Qatar

Door een 1-0 overwinning op Zweden heeft Spanje zich gekwalificeerd voor het WK in Qatar (dat in het najaar van 2022 wordt gespeeld). Morata (spits van Juventus) was verantwoordelijk voor de 1-0. De 1-0 kwam tot stand na een snoeihard schot van Dani Olmo op de lat waarop Morata de terugspringende bal in het netje plaatste.

Bondscoach Luis Enrique was na afloop uiteraard bijzonder tevreden. Namens FC Barcelona stonden Jordi Alba, Sergio Busquets en Gavi in de basiself. Busquets speelde zijn 133e interland, evenveel als zijn trainer bij Barça, Xavi.

In het sfeervolle stadion in Sevilla ging het eerste schot van Sarabia ruim een meter naast het doel. Zweden moest winnen om een ticket te bemachtigen. Forsberg was op dreef: een schot vanaf rand zestien en later met een volley die rakelings langs ging. De Zweedse coach bracht Zlatan in de ploeg. Hij kon echter geen stempel op het spel drukken. Morata profiteerde van de rebound na een keihard schot van Dani Olmo: 1-0. En daarmee was de wedstrijd gespeeld. Rechtstreeks ticket voor Spanje voor het WK en play-offs voor Zweden.

• Loting voor de groepen op het WK: 1 april 2022

• Budget: 150 miljard euro

• Openingswedstrijd: 21 november (in het najaar vanwege te hoge temperaturen in de zomer (40*C))

• Finale: 18 december