Nieuws Juni 2012

Spanje naar halve finale EK

Spanje heeft zich zaterdagavond ten koste van Frankrijk geplaatste voor de halve finale van het Europees Kampioenschap. Met een 2-0 overwinning, beide op naam van Xabi Alonso, waren de Spanjaarden te sterk. Woensdag wacht Portugal, dat eerder al Tsjechië uitschakelde.

Vanaf het begin was de intentie van de Spaanse ploeg duidelijk: balbezit houden en Frankrijk geen kans geven. Het waren Barça-spelers die het middenveld domineerden met Busquets, Xavi en Iniesta, en daarbij Cesc Fàbregas die als valse spits de voorkeur kreeg boven Fernando Torres. Het antwoord van de Fransen was zeer defensief spel; aanvallers Jérémy Ménez en Samir Nasri begonnen op de reservebank en echt tegengas werd er niet gegeven tegen het voortdurende balbezit van de ploeg van Del Bosque. Het waren dan ook de Spanjaarden die het initiatief hadden en geduldig afwachtten, wat het kijkplezier niet geheel ten goede kwam.
Met negentien minuten op de klok stuurde Andrés Iniesta Jordi Alba met een mooie steekbal weg en de linksback, die momenteel in de belangstelling staat bij Barça, gaf de bal hoog voor op Xabi Alonso, die de bal met een stuit het doel in kopte: 1-0. Ook nu de Fransen op achterstand waren gekomen, bleven ze aan hun defensieve speelwijze vasthouden en lieten ze Spanje de bal rustig rondspelen. Het enige gevaarlijke moment van de Fransen kwam uit een mooie vrije trap van Yohan Cabaye, maar Iker Casillas wist deze inzet te verwerken tot hoekschop. Spanje kreeg nog een kans na een mooi samenspel tussen Cesc en Iniesta, en een vrije kopkans voor Gerard Piqué, die over het doel heen kopte.

In de tweede helft veranderde het spelbeeld niet veel. Cesc en Iniesta ruimden het veld voor Torres en Cazorla, en Barça-aanvaller Pedro kreeg zijn minuten als vervanger van Silva. Diezelfde Pedro kreeg in de slotfase van de wedstrijd een penalty toegewezen en het was de jubilerende Xabi Alonso, die zijn honderdste interland speelde, die zich achter de bal mocht scharen. Zonder problemen stelde hij de Spaanse overwinning veilig met zijn tweede doelpunt van de avond.
Na afloop van de wedstrijd liet de controleur van Real Madrid weten: “Ik ben blij dat ik mijn honderdste interland heb kunnen vieren met twee doelpunten. Deze ploeg is echt fenomenaal, maar we hadden het onszelf gemakkelijker kunnen maken door eerder het tweede doelpunt te maken. De overwinning was terecht, we hebben het spel gedomineerd.”
Spanje kan zich nu gaan opmaken voor de ontmoeting met buurland Portugal in de halve finale. De Portugezen maken een degelijke indruk op het EK tot dusver, en vedette Cristiano Ronaldo lijkt zijn draai gevonden te hebben. Alonso: “Tegen Portugal hopen we een nog hoger niveau te halen. We zijn op onze hoede voor Cristiano Ronaldo en kennen zijn kwaliteiten.”

De Spaanse ploeg heeft met de overwinning op Frankrijk een recordreeks van de Nederlandse, het Italiaanse en West-Duitse elftallen geëvenaard. De regerende Europees en Wereldkampioen is op dit moment tien EK-wedstrijden ongeslagen. Spanje, dat al vanaf het begin van dit EK de grote favoriet is, lijkt op weg om de titel te prolongeren, maar bondscoach Del Bosque waakt voor te grote euforie: “Iedereen spreekt lovend over Spanje, maar we moeten daar niet teveel in meegaan. Als we denken dat we superieur zijn, wordt het alleen maar lastiger om te winnen. Over de wedstrijd zei hij: “Frankrijk had kansen om aan de leiding te gaan, maar ik heb Franck Ribéry en Karim Benzema nauwelijks gezien.” Al een aantal wedstrijden experimenteert de Spaanse coach met de spitspositie, waarbij Torres en Fàbregas elkaar afwisselen. “Ik weet niet of we tegen Portugal weer zonder echte spits gaan spelen, maar ik heb nog een paar dagen om daarover na te denken,” aldus de bondscoach.