Nieuws Juni 2013

Spanje - Noorwegen 3-0

Jong Spanje heeft zich in het Netanya Municipal Stadion na zege op de leeftijdsgenoten uit Noorwegen geplaatst voor de finale van het EK Onder-21 in Israël. De finale in Jeruzalem is aanstaande dinsdag om 18:00 uur en daarin is het team van Italië U21 de tegenstander. De Italianen versloegen Jong Oranje met 1-0 in de halve finale en bemachtigde zo het felbegeerde finale-ticket.

FC Barcelona was met vijf spelers goed vertegenwoordigd in het Spaanse voetbalteam onder 21 jaar van coach Julen Lopetegui dat de jonge Noren versloeg. Thiago Alcántara (aanvoerder van Spanje U21), Martín Montoya, Marc Bartra en Cristian Tello kregen allen van de bondscoach een basisplaats. Ondanks eerdere optredens, bleef Marc Muniesa in de halve finale op de bank.

De titelhouder was in Netanya voetballend veel sterker dan talenten uit Noorwegen. Vooral in de eerste helft was Spanje oppermachtig en al na acht minuten leken ze op voorsprong te komen. Isco schoot vanaf de rand van het strafschopgebied net naast het doel van keeper Ørjan Håskjold Nyland. Even later stuitte Cristian Tello na een fijne steekpass van Isco op de Noorse keeper en na een kwartier moest hij opnieuw in actie komen om Isco de weg te blokkeren. De jonge Spanjaarden verlieten de helft van de Noren niet en bleven schoten afvuren op Nyland. Zo wist de Noorse keeper een snoeihard schot van Martín Montoya naar de zijkant te werken en tikte hij de rebound van Rodrigo Moreno met zijn vingers tegen de buitenkant van de paal. Op slag van rust scoorde Rodrigo alsnog de bevrijdende openingstreffer.

In de tweede helft ging het team van Julen Lopetegui een tempo lager spelen en toonden de Noren meer lef en durf. Zeven minuten na rust kreeg Markus Henriksen, speler van AZ, de eerste grote kans voor de Noren, maar zijn schot ging via een speler van Spanje over het doel. La Roja hield desondanks redelijk eenvoudig stand. Isco besliste de wedstrijd na een prachtige solo en schot in de 87e minuut en in de verlenging maakte Morata het Spaanse feestje compleet door de 3-0 binnen te tikken.

Spanje U21 is na de zege op de Noren al 23 wedstrijden op rij ongeslagen. De laatste nederlaag dateert van eind maart 2011, toen Frankrijk met 3-2 te sterk was.

Opstelling Spanje U21: De Gea, Montoya, Bartra, Rodrigo (58’ Morata), Thiago, Koke, Iñigo Martínez, Moreno, Illarramendi, Tello (74’ Muniain) en Isco (89’ Sarabia)