Nieuws Oktober 2016

Suárez ontvangt Gouden Schoen

Luis Suárez heeft weer goud! De spits van FC Barcelona heeft de Europese Gouden Schoen seizoen 2015/16 met 40 doelpunten in La Liga gewonnen.Tijdens een speciaal evenement gehouden op donderdag in de oude Estrella Damm fabriek in Barcelona, ontving de Uruguayaan de trofee uit handen van niemand minder dan zijn eigen kinderen, Benjamín en Delfina. Sterker nog, zichtbaar ontroerd door het moment  zei Suárez na het in ontvangst nemen van de trofee: " Mijn familie is het allerbelangrijkste in mijn leven."

De ceremonie omvatte een video met berichten van verschillende personen die een rol in het leven van Suárez gespeeld hebben, met inbegrip van de Uruguayaanse bondscoach Óscar Tabárez, die de spits beschreef "als de vertegenwoordiging van onze passie voor het voetbal."

Suárez zei ook: "Dank aan FC Barcelona voor het geven van deze kans om mijn droom waar te maken... Ik had nooit gedacht dat ik topscorer zou worden toen ik naar Barça kwam, alles wat ik wilde was het winnen van de Champions League. Maar deze award zou ik nooit hebben gewonnen zonder mijn teamgenoten. Met hun hulp is alles zoveel makkelijker". Hij merkte tevens op: "Als ik volgend jaar niet de Ballon d'Or win, dan hoop ik dat Messi of Neymar hem winnen".

Terwijl de andere twee van het beroemde trio wel scoorden tijdens de met 4-0 gewonnen wedstrijd tegen Manchester City, lukte het Suárez niet om tot scoren te komen.  Dit leidde tot een leuke anekdote van zijn zoon Benjamín toen hij gisteravond laat thuis kwam. "Hij vroeg mij waarom hij niet gescoord had," legde de spits uit. "Maar toen ik hem vertelde dat Messi drie keer gescoord had, werd hij blij omdat hij Leo ook kent."

Suárez won de prijs voor de tweede keer in zijn carrière, nadat hij hem ook won in het seizoen 2013/14 als speler van Liverpool. Dat seizoen eindigde hij gelijk met Cristiano Ronaldo, maar deze keer was hij met vier doelpunten verschil de betere dan nummer twee Gonzalo Higuaín van Napoli.

FC Barcelona was goed vertegenwoordigd.De prijsuitreiking werd bijgewoond door FC Barcelona voorzitter Josep María Bartomeu, vicepresident Jordi Mestre, directeur sport Albert Soler, technisch secretaris Robert Fernández, CEO Òscar Grau, en het eerste team met Andrés Iniesta, Sergio Busquets en Leo Messi evenals een aantal andere gasten verbonden met de club en/of Catalaanse samenleving.