Nieuws Juli 2014

Tello naar FC Porto

Cristian Tello wordt de komende twee seizoenen door FC Barcelona uitgeleend aan FC Porto. De Portugese grootmacht eindigde na een alleenheerschappij van enkele jaren weer op een teleurstellende derde plek afgelopen seizoen, en willen met de komst van Tello weer voor het kampioenschap gaan.

Cristian Tello had bij FC Barcelona te maken met een enorm sterke concurrentie, en hoopt bij Porto zijn speelminuten te maken. Afgelopen seizoen kwam Tello maar tot vijf basisplaatsen, en was zijn meest noemenswaardige duel een bekerwedstrijd tegen Levante, waarin hij een hattrick scoorde. Tello kwam de afgelopen drie seizoenen in de hoofdmacht tot 20 goals in 86 wedstrijden. Barça heeft de mogelijkheid Tello na 1 jaar terug te halen, en ook om een eventuele verkoop na twee seizoenen te dwarsbomen.

Op elfjarige leeftijd kwam Tello bij de jeugdopleiding van FC Barcelona terecht, en hij doorliep het gehele traject, afgezien van twee periodes bij Estrella Damm en Espanyol. De vleugelspeler mocht debuteren onder Pep Guardiola en werd ook international van het Spaanse elftal, tijdens een oefenduel tegen Ecuador. Cristian Tello mocht de afgelopen twee seizoenen 15 goals noteren, maar afgelopen seizoen bleef de teller staan op 5. Luis Enrique heeft door de komst van Suárez en terugkeer van Gerard Deulofeu geen behoefte meer aan Tello, die in Portugal zal spelen onder Julen Lopetegui, die drie seizoenen doelman was van Barça.