Nieuws September 2012

Thiago: “Champions League belangrijkste competitie”

Thiago Alcántara was dinsdagavond, de vooravond van de eerste Champions League wedstrijd van FC Barcelona, de Barça-speler die op de persconferentie verscheen. De middenvelder werd de afgelopen dagen veelvuldig geprezen om zijn prestaties tegen Getafe op zaterdagavond. Daarover zei hij zelf: “Ik had niet verwacht zo goed te spelen, maar ik wist dat ik het kon. De blijdschap die ik voelde omdat ik opgenomen werd in de basisopstelling en met mijn teamgenoten de warming-up kon doen heeft me geholpen om goed te presteren. Mijn teamgenoten hebben het herstelproces gemakkelijker gemaakt, en de fysiotherapeuten en doctoren hebben het uitstekend gedaan. Mijn herstel is optimaal verlopen.”

De nummer elf van Barça vindt dat zijn blessure hem heeft gedwongen om volwassener te worden. “Ik ben geduldiger, en in betere vorm dan vorig jaar. Ik heb er geen spijt van dat ik toen stopte; het was juist een goede beslissing,” aldus Thiago, die er volledig klaar voor is om weer negentig minuten competitievoetbal te spelen. “Ik ben volledig hersteld, zowel fysiek als mentaal.” Op de vraag of hij zich voelt als een nieuwe aankoop voor Barça, antwoordde hij: “Ik heb mijn vakantie in Barcelona doorgebracht; ik ben geen nieuwe aanwinst. Ik ben een speler die terugkeert naar het team na een blessure.”

Uiteraard kreeg Thiago ook vragen over de Champions League, die dinsdagavond officieel afgetrapt is. Barça zal woensdagavond in actie komen in Camp Nou, waar de ploeg Spartak Moskou ontvangt (20:45u). Thiago: “De Champions League is de belangrijkste competitie voor elke voetballer. Er zijn niet veel wedstrijden en dat is precies waarom deze competitie zo hoog gewaardeerd wordt.” Hoewel Thiago beaamde dat hij en zijn teamgenoten speciaal gemotiveerd zijn om goed te presteren in de Champions League, benadrukte hij, “dat we alle competities spelen met de intentie om te winnen.” Thiago gelooft er niet in dat er oude rekeningen zijn om te vereffenen, wat betreft de uitschakeling in de halve finale vorig jaar, maar de Catalaanse ploeg is er hoe dan ook op gebrand om te spelen om de titel van dit jaar.

Tot slot werd Thiago gevraagd naar mogelijke vergelijkingen tussen de middenvelders van Barça. “Elke speler is anders. Sommigen scoren meer goals, anderen hebben beter zich op wat zich afspeelt op het veld. Barça zorgt ervoor dat we ons op ons gemak voelen met elkaar.” De laatste paar woorden van de avond waren voor Cesc Fàbregas, die een regen van kritiek over zich heen heeft gehad. “De discussie rondom Cesc is onterecht. Cesc is een geweldige speler, hij geeft alles op elke training. Hij is een voorbeeld voor alle jonge spelers.”