Nieuws Februari 2016

Tien weetjes over Barça’s nieuwe record

Het FC Barcelona van Luis Enrique blijft records aaneen rijgen. De wedstrijd tegen Valencia, in de return van de halve finale Copa del Rey, heeft feitelijk twee nieuwe records opgeleverd: het breken van het record van Pep Guardiola van langste ongeslagen reeks (28 wedstrijden, seizoen 2010/11) met ongeslagen wedstrijd nummer 29 (1-1 gelijkspel), plus een plek in de Copa del Rey finale voor de liefst zesde keer in de laatste acht seizoenen. Aanstaande zondag in Camp Nou (20:30 uur) tegen Celta de Vigo hebben de blaugranas de kans om dit record verder op te schroeven.

Ter ere van deze nieuwe mijlpaal kijken we naar tien weetjes over het nieuwste record in de lange palmares van FC Barcelona:

* Met de wedstrijd tegen Valencia (1-1 eindstand) heeft Barça 23 keer een zege geboekt en zesmaal gelijkgespeeld in hun reeks van 29 ongeslagen wedstrijden.
* In deze reeks heeft Barça 87 goals gescoord en er slechts 15 tegen gekregen.
* Luis Enrique heeft 28 spelers opgeteld; Luis Suárez verreweg het meest en langst met 2070 speelminuten.
* Suárez is de onbetwiste topscorer met 30 doelpunten; Leo Messi volgt met 18 goals en Neymar heeft 16 goals achter zijn naam staan.
* Neymar is de speler met de meeste assists: 16.
* Alle drie de keepers in de Barça-selectie hebben hun opwachting gemaakt. Claudio Bravo kreeg acht goals tegen, Marc-André Ter Stegen zeven, en Jordi Masip geen.
* Luis Enrique heeft ook uit de poel van Barça B geput: Sergi Samper (324 minuten), Gumbau (208 minuten), Kaptoum (137 punten), Cantalapiedra (116 minuten) en Cámara (33 minuten).
* Slechts in twee wedstrijden kwam Barça niet tot scoren: tegen Espanyol in de Spaanse competitie en Villanovense in de bekercompetitie.
* De grootste overwinningsscore in deze reeks was de 7-0 zege op Valencia in de heenwedstrijd van het halve finale tweeluik tegen Valencia.
* In eigen huis heeft Barça zestien keer gewonnen en één keer gelijkgespeeld; in de uitwedstrijden wonnen ze zeven keer en kwamen ze vijf keer niet verder dan een gelijkspel.