Nieuws Februari 2017

Tijd voor de Champions League!

Na de succesvolle sprong naar de Copa del Rey finale is het voor FC Barcelona tijd om ook in de Champions League sprongen te maken. Op dinsdagavond (20.45 uur) speelt Barça in het Parc des Princes tegen Paris Saint-Germain, de derde keer in vijf seizoenen dat de twee teams elkaar treffen. Zowel in 2013 als 2015 kwamen de twee elkaar tegen in de kwartfinales, waarbij Barça beide keren aan het langste eind trok. Dit seizoen valt de ontmoeting in de achtste finales en zijn de blaugranas erop gebrand voor de derde keer op rij als winnaar uit de bus te komen op de Franse ploeg die nu gecoacht wordt door de Spanjaard Unai Emery.

Teamnieuws
Barça-coach Luis Enrique maakte afgelopen weekend zijn selectie voor de trip naar Frankrijk bekend. Barça moet het nog altijd doen zonder de geblesseerde Javier Mascherano en Arda Turan en mist nu ook Aleix Vidal, die de rest van het seizoen niet in actie zal komen na de heftige enkelblessure die hij in de 6-0 zege op Alavés opliep.
Positiever nieuws is er over Rafinha; de naam van de Braziliaan prijkt weer op de selectielijst nadat hij begin deze maand zijn neus brak in een treffen met Athletic de Bilbao. Ook Gerard Piqué is erbij na zijn afwezigheid tegen Alavés en daarmee komt de 21-koppige selectie op deze spelers: Ter Stegen, Cillessen, Masip, Piqué, Rakitić, Sergio, Denis Suárez, Iniesta, Suárez, Messi, Neymar Jr, Rafinha, Alcácer, Jordi Alba, Digne, Sergi Roberto, André Gomes, Umtiti en Mathieu.

Paris Saint-Germain moet het ondertussen stellen zonder de geroutineerde middenvelder, en voormalige Barça-speler, Thiago Motta, die een wedstrijd geschorst is. Argentijnse middenvelder Javier Pastore is opgenomen in de Franse selectie, maar zou kunnen ontbreken met het oog op zijn blessuregevoelige seizoen tot dusver. Thiago Silva zal niet van de partij zijn.
Julian Draxler, die in januari vastgelegd werd door PSG, zou zijn Champions League debuut kunnen maken; de Duitse middenvelder, overgekomen van Wolfsburg, heeft tot dusver in acht wedstrijden al viermaal het net gevonden.

De coaches
Luis Enrique liet weten een lastige pot te verwachten “tegen een avontuurlijk PSG dat ons onder druk zal zetten voor het oog van hun eigen fans. Het zal een aantrekkelijke wedstrijd worden tussen twee ambitieuze teams.”
PSG-coach Unai Emery gaf toe: “Het is een geweldige kans om een van de topclubs van Europa te verslaan. We zijn Barça verscheidene keren tegengekomen en ik denk dat we in staat zijn om ze problemen te bezorgen.”

Vorm
In de laatste 22 wedstrijden heeft FC Barcelona slechts één keer verloren, dat was tegen Athletic de Bilbao in de Copa del Rey competitie begin januari. Sindsdien hebben de blaugranas acht keer gewonnen in elf wedstrijden, recentelijk nog de 6-0 klapper op Alavés in de Spaanse competitie. Luis Suárez steekt in fantastische vorm met tien doelpunten in de afgelopen elf keer dat hij het Barça-shirt aantrok.
De Franse landskampioen heeft elf van haar veertien wedstrijden gewonnen sinds het einde van de Europese groepsfase in december. De mannen van Emery wonnen vier wedstrijden op rij en boekten daarmee een plek in de Franse bekerfinale, waar ze op 1 april AS Monaco zullen treffen.

Onderlinge geschiedenis
Barça en Paris Saint-Germain zijn elkaar al ontelbare keren tegengekomen. Zo troffen ze elkaar in de Europacup II in 1997, toen een penalty van Ronaldo de blaugranas een recordaantal overwinningen in die competitie bezorgde. In recente jaren reisde Barça drie keer naar het Parc des Princes stadion voor de Champions League. In 2013 was dat in de kwartfinale: de heenwedstrijd in Frankrijk eindigde in een 2-2 gelijkspel en het daaropvolgende 1-1 gelijkspel in Camp Nou was voldoende voor Barça om door te gaan naar de halve finale.
Twee jaar later stonden de ploegen twee keer tegenover elkaar in dezelfde Champions League campagne. Eerst in de groepsfase, toen PSG aan het langste eind trok (3-2 totaal), maar Barça nam wraak met een 3-1 zege in de heenwedstrijd van het kwartfinaletweeluik, op hun weg naar de titel die ze van Juventus zouden winnen in de finale te Berlijn.

Live volgen
Kun je zelf niet live kijken, maar wil je wel deze spannende wedstrijd volgen? Dat kan via Radio Barça, die ook in het Engels verslag uitbrengen (lees hier hoe het werkt). Ook op het officiële (Engelstalige) Twitter account van FC Barcelona zal een live verslag gedaan worden van de hoogtepunten van de wedstrijd.