Nieuws Augustus 2016

Tijd voor de Trofeo Gamper!

Welkom terug, allemaal, in het Camp Nou, dat deze woensdag 10 augustus het podium vormt voor de traditionele seizoensopener: de Joan Gamper trofee. In deze 51e editie ontvangt FC Barcelona de Italiaanse ploeg Sampdoria.

Presentatie eerste team
De aftrap is om 20.30 uur, maar wordt voorafgegaan om 19:30 uur door de officiële presentatie aan Can Barça van de selectie van het eerste team voor dit nieuwe seizoen. De ultieme gelegenheid om de eerste glimp op te vangen van nieuwe aankopen Denis Suárez, Lucas Digne, André Gomes en Samuel Umtiti. Ook Sergi Samper, die is gepromoveerd naar de hoofdmacht vanuit Barça B, zal erbij zijn, evenals de reguliere sterspelers van de ploeg van Luis Enrique. De enige voetballers die nog ontbreken, zijn Neymar Jr en Rafinha, die beiden momenteel met het Braziliaanse nationale elftal strijden op de Olympische Spelen te Rio.
Luis Enrique beloofde dinsdag tijdens de persconferentie voorafgaand aan het Gamper toernooi dat iedereen in de selectie speeltijd zal krijgen woensdagavond, inclusief alle drie de keepers, die elk dertig minuten de Barça-goal zullen verdedigen.

Teamvorm
De wedstrijd om de Trofeo Gamper is de laatste van vier vriendschappelijke wedstrijden voor Barça voordat de strijd serieus losbarst met de heenwedstrijd in de Spaanse Super Cup finale op zondag 14 augustus. Tijdens het vriendschappelijke International Champions Cup toernooi speelden de blaugranas tegen drie Britse topteams. Barça kwam zegevierend uit de strijd tegen Celtic (3-1) en Leicester City (4-2), maar liep een pijnlijk blauwtje tegen Liverpool (4-0 verlies), een smetje op een verder prima seizoensvoorbereiding.
Sampdoria boekte vorige jaar plek vijftien op de ranglijst van de Italiaanse Serie A. Deze zomer hebben ze drie spelers aangetrokken: Patrik Schick (Sparta Prague), Daniel Pavlović (Grasshopper) en Luca Cigarini (Atalanta). In de seizoensvoorbereiding tot dusver vierden ze een 2-0 overwinning op Italiaanse collega’s Chievo, maar verloren ze in de penaltyreeks van Málaga na een 0-0 gelijkspel na negentig minuten voetballen.

Onderlinge geschiedenis
Sampdoria, ook bekend als ‘La Samp’, is vaak slachtoffer geworden van het voetbalgeweld van FC Barcelona. Dat gebeurde in de Europa Cup II finale in 1989 (2-0) en de Europese Cup finale van 1992 (1-0).
Dit is de derde keer dat La Samp aan de Gamper-wedstrijd meedoet. Vijf jaar nadat Ronald Koeman de winnende treffer scoorde in de extra tijd in Wembley verloor Sampdoria deze Catalaanse traditionele wedstrijd met 2-0, maar toen zij te gast waren voor de twintigste herdenking van die onvergetelijke goal wonnen ze met 1-0 dankzij een doelpunt van Roberto Soriano. Dat was tevens de laatste keer dat de bezoekende ploeg er met de Trofeo Gamper vandoor ging: Barça heeft de afgelopen drie edities gewonnen van Santos, Club Leon en AS Roma en scoorde daarin zeventien doelpunten zonder een tegenantwoord!