Nieuws September 2012

Tito: “We zijn geen favoriet”

Dinsdagavond gaf Tito Vilanova voor het eerst een Champions League persconferentie als de coach van FC Barcelona. De Catalaan gaf aan dat alle lof toegekend moet worden aan de succesvolle run van zijn ploeg in La Liga, maar minimaliseerde het idee dat Barça een onoverkomelijke voorsprong geniet. “Winnen of verliezen, het heeft geen zin om terug te blikken. De Champions League is een andere competitie; vrijdag praat ik weer over La Liga. We moeten op ons hoede zijn vanaf het eerste moment in de Champions League. We weten dat uit eigen ervaring, want we hebben al vaker lastige kwalificatiewedstrijden voor het toernooi gespeeld.”

Vilanova heeft er bij zijn spelers op aangedrongen om hun debuut in de 2012/13 Champions League alle belang toe te kennen die het verdient. “De eerste wedstrijd thuis is heel belangrijk. Als we winnen, zullen we niet achter de andere teams in de groep aan lopen. De afgelopen jaren heeft Barça een comfortabele positie genoten in de Champions League, maar we weten dat het een erg moeilijke competitie is.”
De Catalaanse coach deed de “favorietentitel” af als onzin. “Barça is zeker een team dat in de gaten gehouden moet worden, maar het is absoluut geen favoriet. Het is nog te vroeg om voorspellingen te doen. Er zijn teams die zich erg goed versterkt hebben. Vorig jaar werden Manchester United en Manchester City al in de groepsfase geëlimineerd.” Vilanova bagatelliseerde ook het feit dat de finale van de Europese competitie dit jaar in Wembley gespeeld zal worden, een stadion waar Barça twee van haar Europese titels heeft gepakt. “Wat daadwerkelijke belangrijk is, is dat we het toernooi van wedstrijd tot wedstrijd bekijken. Als we het geluk mogen hebben in dat stadion te spelen, dan zullen we erover praten. Het is nu te vroeg om dat te bespreken.”

Vilanova richtte zich na deze woorden tot de uitdaging waarvoor Barça nu staat, het Spartak Moskou van Unai Emery. “Ze hebben een uitstekend team. Ze zijn heel goed op de counter en hun speler op kop, Emenike, is dynamisch. Ik weet zeker dat ze het ons niet gemakkelijk zullen maken.” Barça heeft al eerder tegen een ploeg van Emery moeten spelen. “Hij is een complexe coach, onverschrokken. Hij zet zijn spelers altijd aan tot druk zetten ver op de helft van de tegenstander, en ik heb de indruk dat hij dat morgen ook zal doen.”

Tot slot was er lof voor Thiago Alcántara. Tito Vilanova is erg te spreken over de middenvelder en diens terugkeer naar competitieverband. “Thiago is een ander soort speler. Hij is veel completer dan hij voorheen was. Hij werkt hard en heeft zich enorm verbeterd in luchtduels. Daarbij is hij ook nog eens een jonge speler met heel veel potentie.”