Nieuws Augustus 2013

“Trofee behoort toe aan Tito.”

Gerardo ‘Tata’ Martino won woensdagavond zijn eerste prijs met FC Barcelona. De Argentijn moest toegeven dat er een last van zijn schouders was gevallen.

Na een goed resultaat in de eerste wedstrijd ging FC Barcelona wel even het klusje klaren. Atlético Madrid moest immers uit de schulp gaan kruipen aangezien het minstens een keer zou moeten scoren om de Spaanse Supercup te winnen. Maar opnieuw hielden de Madrilenen alle spelers op eigen helft wat tot gevolg had dat FC Barcelona 79% balbezit had in de eerste helft. De wedstrijd kabbelde voort en eindigde mede door gemiste strafschop van Lionel Messi in 0-0. Genoeg voor de eerste trofee voor Martino. De oefenmeester schoof dit succes vooral op het bordje van Tito Vilanova die vorig seizoen met Barça de titel won.

Ondanks het matige optreden is Martino niet ontevreden over de eerste weken in Catalaanse dienst. ‘’We doen het niet zo slecht gegeven het feit dat we pas aan het begin van het seizoen staan. We moeten meer snelheid, accuratesse hebben en meer de ruimtes vinden in de aanval. Ons doel is om vaker te spelen als in de eerste twintig minuten.’’

Messi en Neymar speelden voor het eerst samen en dat verliep nogal stroef. Vooral de Braziliaan wisselde goede acties af met glijpartijen. “Ze speelden een goede wedstrijd, maar het klopt dat ze elkaar nog niet vonden. Maar ik ben er zeker van dat dat gaat gebeuren,” aldus Martino.

Technisch directeur Andoni Zubizarreta vond net als Martino dat deze prijs toebehoort aan Vilanova. “Deze titel is voor een groot deel te danken aan Tito. Vandaag was een spannende strijd tussen twee goede teams. Wij speelden op een hoog niveau maar dat deed onze tegenstander ook.” Zubizarreta roemde doelman Víctor Valdés om zijn twee geweldige reddingen. “Hij was fantastisch! Valdés is een van de beste keepers ter wereld.”

Gerelateerd nieuws