Nieuws September 2011

Uitslagen Interlands

Argentinië heeft vrijdag een magere 1-0 zege geboekt, in het Salt Lake Stadium dat plaats biedt aan 120.000 mensen, op Venezuela. In de eerste helft van de oefenwedstrijd domineerde de ploeg van bondscoach Alejandro Sabella, vooral door Messi. De aanvaller liet echter na te scoren en ook zijn kansrijke assists werden geen doelpunten. Het enige doelpunt kwam tot stand in de 67e minuut. Lionel Messi, door Sabella onlangs aangewezen als aanvoerder, stond aan de basis van de winnende inzet. Een hoekschop van Lionel werd ingekopt door FC Porto-aanvaller Nicolás Otamendi. Voor Argentinië was het de eerste wedstrijd sinds de Copa America. Destijds werd het nationale team, toen nog in handen van Sergio Batista, in de kwartfinale uitgeschakeld door Uruguay. De Uruguayanen kroonden zich uiteindelijk tot toernooiwinnaar.

Waar de spanningen op het veld tussen de spelers van Real Madrid en FC Barcelona onderling hoog kunnen oplopen, is er daarvan bij de nationale ploeg geen sprake. Dat meldde de Spaanse bondscoach Vicente del Bosque vrijdag. Veertien van de 24 opgeroepen internationals van Spanje spelen voor Barcelona of Real Madrid. Doelman Iker Casillas van Real Madrid had voorafgaand aan het bijeenkomen van de nationale ploeg contact gehad met spelmaker Xavi van Barcelona. “Ik heb een tijdje met Iker gesproken en alles werd opgelost”, liet Xavi weten tijdens een persconferentie van de Spaanse nationale ploeg. “Als er al problemen zijn, zullen die worden uitgesproken”, stelde de middenvelder. “Met de nationale ploeg zitten we immers allemaal in hetzelfde schuitje.”
Spanje leek vrijdag tegen Chili op weg naar een nederlaag, maar de ploeg wist zich in de tweede helft knap te herstellen. Een 2-0 achterstand werd omgezet in een 2-3 oefenzege. Mauricio Isla en Eduardo Vargas zorgden ervoor dat Chili op Spaanse bodem met een ruime voorsprong de kleedkamer inging. Na rust scoorde Andrès Iniesta de aansluitingstreffer met een schot van afstand waarna Cesc Fàbregas met twee doelpunten voor de overwinning zorgde. Fàbregas mocht in de laatste minuut aantreden vanaf elf meter . Cesc faalde echter bij het nemen van de penalty, maar was wel trefzeker met de rebound. Del Bosque was blij met de overwinning, maar merkte ook op dat zijn defensie het in de eerste helft niet helemaal op een rijtje had. “We toonden een gebrekkige, defensieve instelling en zij hebben goed gebruik gemaakt van de ruimtes die daardoor ontstonden. We konden bijna niet slechter spelen dan dat we in de eerste helft deden”, vertelde de bondscoach op de persconferentie. “Toen we weer ons gebruikelijke spel gingen spelen, kregen we kansen. Ik ben blij dat we uiteindelijk toch een goede wedstrijd hebben gespeeld.”

Frankrijk heeft zichzelf vrijdagavond een goede dienst bewezen. De ploeg van bondscoach Laurent Blanc wonnen met 1-2 van Albanië, waardoor Frankrijk de koppositie in Groep D weer heeft overgenomen van Bosnië-Herzegovina. Karim Benzema schoot Les Bleus al na elf minuten op voorsprong en niet veel later was het Yann M'Vila die de voorsprong verdubbelde. Direct na rust deed Erjon Bogdani nog wat terug namens Albanië. Éric Abidal speelde de hele wedstrijd.